Sněmovna nedovolila cyklistům jízdu pod mírným vlivem alkoholu
Sněmovna nedovolila cyklistům jízdu pod mírným vlivem alkoholu. Zároveň opět odmítla umožnit ministerstvu dopravy zvýšení povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic až na 150 kilometrů za hodinu. Poslanci o tom rozhodli při dnešním schvalování silniční novely, která například upravuje podmínky pro jízdu vozítek segway a ukládá chodcům povinnost nosit za snížené viditelnosti na silnicích mimo obce reflexní prvky. Předloha zamíří k posouzení senátorům.
Povolit cyklistům a jezdcům na zvířatech až půl promile alkoholu, tedy zhruba dvě piva, neprosadil lidovec Jiří Junek.
Stejně dopadl opětovný návrh ODS o rychlosti na dálnicích. Sněmovna jej sice v minulosti už jednou do zákona vložila, Senát to ale odmítl a poslanci tehdy jeho stanovisko přijali.
Vládní předloha obecně povoluje provoz vozítek segway. Obce je ale budou moci na základě související vyhlášky zakázat dopravní značkou a podle schváleného pozměňovacího návrhu i nařízením. Nařízení by se nesmělo vztahovat na vozítka státních a městských policistů.
Segwaye doposud nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii, a jsou proto považovány za chodce. Nemohou být používány na silnicích. Podle novely budou moci vjet do vozovky v místech, kde chodník není.
Auta bez sněhu a ledu
Sněmovna nepodpořila změnu navrhovanou Petrem Kudelou (KDU-ČSL), podle níž by policisté dostali právo zadržet motoristům řidičský průkaz při podezření, že spáchali přestupek, za který mu hrozí zákaz řízení delší než půl roku.
Vládní novela také uloží motoristům povinnost čistit vozidla od ledu a také od sněhu, pokud brání ve výhledu.
Do zákona se dostala na návrh hospodářského výboru úprava o cyklistických zónách. Označeny budou dopravními značkami a kromě cyklistů do nich budou moci vjet jen vyznačená vozidla. Cyklisté by v zónách nemuseli jezdit jen za sebou, jak jim nyní ukládá zákon při jízdě ve vyhrazených pruzích nebo při jízdě po cyklistické stezce.
Chodci na silnicích mimo obec nebudou moci mít místo reflexních prvků svítilnu, jak chtěl Stanislav Huml (ČSSD). Podle předkladatelů by reflexní prvky měly zvýšit bezpečnost chodců.