‚Systémové selhání.‘ Soud znovu zprostil viny strojvůdce vlaku, který vykolejil u Mariánských Lázní
Okresní soud v Chebu ve čtvrtek v opakovaném projednání znovu zprostil obžaloby strojvedoucího Radima Růžičku, který byl obžalovaný ze zavinění nehody, při níž v červenci 2019 vykolejil nákladní vlak u Mariánských Lázní. Za obecné ohrožení mu hrozil až osmiletý trest. Chebský soud už jednou Růžičku viny zprostil. Krajský soud ale po odvolání státního zástupce případ vrátil do Chebu k opětovnému projednání.
Podle soudu bylo příčinou nehody to, že vlak vjel na úsek trati, kde byla nejvyšší povolená rychlost 30 kilometrů v hodině, rychlostí 91 kilometrů za hodinu. Podle soudce Rostislava Tomise je železniční doprava ucelený systém, ve kterém by měli všichni účastníci spolupracovat na zajištění bezpečnosti provozu.
V tomto případě se ale podle něj objevily nedostatky na straně Správy železnic i dopravce ČD Cargo, které přispěly k tomu, že se nehoda stala.
Krajský soud vrátil kauzu vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní zpět do Chebu
Číst článek
Státní zástupce navrhnul pro Růžičku podmíněný trest na spodní hranici sazby. Obhajoba opět žádala zproštění viny.
Podle obžaloby strojvedoucí vjel s vlakem do úseku s omezenou rychlostí příliš rychle. Následně vlak vykolejil a 13 ze 17 vagonů naplněných práškovým vápencem se ocitlo mimo trať. V místě nehody se stavěl silniční obchvat Mariánských Lázní. Přestože vlak vykolejil hned nad stavbou, nikdo při nehodě nebyl zraněn. Škoda na trati, vagonech a lokomotivě byla následně vyčíslena na 20 milionů korun.
Růžička ale u soudu tvrdil, o stavebních pracích ani o omezení rychlosti v daném úseku nevěděl. Po trati jel naposledy sedm měsíců před nehodou, kdy tam žádné snížení rychlosti ani přeložka nebyly.
Podle prvního rozsudku chebského soudu byla nehoda systémovým selháním na železnici. K podobnému závěru ve čtvrtek dospěl chebský soud, i když v jiném složení trestního senátu, znovu.