Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara je také důležité digitalizovat za účelem uvolnění pracovní síly a usilovat o propojení akademické sféry s byznysem.
V pořadu Českého rohlasu Plus Pro a proti diskutují místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů Jiří Vaňásek a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Bohdan Wojnar.
Dolní Lutyně podá námitky proti výstavbě gigafactory. Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje by stát měl lidem v obci nabídnout štědré kompenzace. Investici by ale promarnit neměl.
Tuzemské firmy podle Špicara čelí novým výzvám v důsledku dekarbonizace, jelikož nemají přístup k cenově přijatelným zdrojům energií. Stát v tomto případě spíš stíní, než aby svítil, myslí si.
Problematická bude asi už příští rok i výplata mezd v cizí měně.Zmizí sice povinnost platit mzdy v korunách, není ale jasné, jak to bude s placením pojistného za zaměstnance.v cizí měně.
Dokud vládní politici nepochopí, že na budoucnost se musíme připravovat už teď, dříve nebo později dojedeme ekonomicky a společensky na dno a zůstaneme stát.
„Naše zpoždění se už začíná jasně ukazovat na číslech. Zaostáváme za Polskem, projevuje se to v pomalém dohánění předcovidové ekonomické výkonnosti,” upozorňuje Špicar.
Firmy v současnosti postrádají 300 000 zaměstnanců a do roku 2032 by populace v produktivním věku měla podle dostupných projekcí klesnout o dalších více než 240 000.
Podle Středuly odboráři požádají o svolání mimořádné tripartity. Chtějí, aby se jednání konalo ještě do konce června. Od poloviny května jsou svazy ČMKOS ve stávkové pohotovosti.
Často se opakují výtky k vyššímu zdanění nealkoholických nápojů. Většina zástupců zaměstnavatelů i zaměstnanců je chce přesunout do nižší, dvanáctiprocentní sazby. V té vláda počítá jen s potravinami.
Rafaj ve funkci vystřídá Jaroslava Hanáka, který v čele svazu skončí po 12 letech. Nový prezident byl zvolen ve druhém kole 60 procenty hlasů, ve kterém porazil bývalého premiéra Mirka Topolánka.
Škrtání podpory obnovitelných zdrojů má být součást konsolidačního balíčku, který ve čtvrtek jako soubor opatření pro ozdravení státních financí představila vláda.
Průmyslníci jsou znepokojeni také tím, že nevědí, jaké dotace chce vláda konkrétně škrtat. „Vláda s námi zatím vůbec nejednala,“ upozornil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.
Miroslav Palát je lékař, od roku 2008 je prezidentem asociace dodavatelů zdravotnických prostředků CzechMed. Nyní chce vést i Svaz průmyslu a dopravy, jehož je CzechMed členem.
Jan Rafaj vystudoval práva, 16 let pracoval na různých manažerských pozicích v Ostravských hutích, nyní řídí největšího poskytovatele nájemního bydlení v Česku a je viceprezidentem svazu průmyslu.
Mirek Topolánek, Bohdan Wojnar, Jan Rafaj a Miroslav Palát kandidují na pozici prezidenta Svazu průmyslu a dopravy. Jaké jsou podle nich největší problémy a nejdůležitější priority českého průmyslu?
Největším problémem v české ekonomice je podle Havlíčka současné tempo zadlužování státu. Následuje neudržitelnost důchodového systému a doznívající inflační tlaky.
Vláda zvažuje, že by se opět neproplácela nemocenská v prvních dnech nemoci. Zástupce Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj naopak tvrdí, že těch, kteří se „se hážou marod“, je víc, než se obecně myslí.
K cestě předsedkyně Poslanecké sněmovny na Tchaj-wan se připojí hlavně lidé z oblastí nanotechnologií, umělé inteligence, inovací ve zdravotnictví a energetiky.
Krize v automobilovém průmyslu kvůli nedostatku součástek by snad mohla brzy skončit. Čeští výrobci se po období odstávek vrací k běžné produkci. Zastavení výroby ale napáchalo obrovské škody.
Česko podle Hanáka zvládlo předsednictví a pomoc Ukrajině. Změna veřejné správy a blížící se společenskoekonomické reformy si ale podle něj žádají jiný přístup.