V Černošíně se konalo třetí setkání historických vozidel, které připravuje třiadvacetiletá Kateřina Entová. Jejím koníčkem jsou totiž veterány, jezdí starým velorexem a také na Jawě 21.
Ve svých osmdesáti letech Karel Petschke stále ještě jezdí s veterány na závody, relaxovat chodí do houpacího křesla v garáži mezi předválečné motorky a gramofony.
Mezi bojovníky byli amatéři i profesionálové, všechny je spojovala solidarita s válečnými veterány a jejich rodinami. Galavečer bojových sportů na jejich podporu se v Česku konal vůbec poprvé.
V muzeu ale nejsou vystavená jen auta, kovy, plechy a pneumatiky. Je to spíš exkurz do minulosti. Je tu například figurína maminky v baloňáku a o kousek dál sedí na stoličce Elvis Presley s kytarou.
Jeden ze dvou posledních žijících československých veteránů RAF měl 2. května sté narozeniny. Na oslavu na kbelském letišti dorazila jeho rodina i britský velvyslanec.
„Zdá se mi, že to vždy skončilo bez jasného konce, bez toho, že by se něco vyřešilo a že jsme dokonce vytvořili golemy, ke kterým jsme zahodili šémy,“ zamýšlí se plukovník Karel Klinovský.
Hoida byl odle ministerstva byl nejstarším československým vojákem a jedním z posledních pěti válečných veteránů, kteří bojovali za druhé světové války na západní frontě.
Nejčastěji autoři vyprávějí příběhy politických vězňů 50. let. Takové pořady tvoří 15 procent epizod. Druhé nejčastější téma je holokaust s 11 procenty.
Péče o české bojovníky z Jugoslávie či Afghánistánu se změní. Detaily popsal v rozhovoru pro iROZHLAS.cz ředitel Odboru pro válečné veterány a válečné hroby Robert Speychal.
Podle údajů ministerstva dopravy se povinnost absolvovat technickou kontrolu nově týká zhruba 45 tisíc historických aut. Do poloviny září ji absolvovaly přibližně dvě desítky z nich.
Po krátké nemoci zemřel v sobotu v nemocnici v Ivančicích na Brněnsku ve věku 96 plukovník Antonín Malach. Profesní úsilí věnoval výzkumu a uskutečnění světově zaváděného programovaného učení.
„V Le Mans nemůže člověk auto šetřit a jet si veteránskou jízdu. Jste donucení nedělat ostudu a jet na možnostech jezdce a auta,“ říká vedoucí lékař sportovní reprezentace Jaroslav Větvička.
Šestadvacet V3S s různými typy nástaveb vlastní Technické muzeum v Brně, deset z nich je pojízdných. „Projede skoro všechno, a kdyby se nestyděla, jezdila by i po zdi,“ říkají o autě jeho řidiči.
Matka a sestra zesnulého veterána Jiřího Schamse se od jeho smrti v roce 2015 snaží, aby podnikatel Hynek Čech přestal ve svých firmách používat Jiřího přezdívku „Regi“.
„Spitfire, to byl kočár, to bylo neskutečný letadlo, perfektní letadlo,“ chválil Emil Boček stroj, ve kterém za druhé světové války létal. Z okupované vlasti odešel, když mu bylo 16 let.
Stránský se narodil 6. ledna 1928 v obci Semiduby v rodině Volyňských Čechů. V pouhých 16 letech, se stal jedním z nejmladších průzkumníků 1. československého armádního sboru.
O úmrtí brněnského rodáka, posledního žijícího letce RAF českého původu, informovalo Komunitní centrum pro válečné veterány Brno. V poslední době žil v jednom z brněnských domovů pro seniory.
Volyňský Čech Václav Pirožek zemřel před dvěma lety bez většího povšimnutí veřejnosti nečekaně ve znojemské nemocnici na covid. Byl jedním z posledních veteránů druhé světové války.
Ukrajinci na válku reagují nevídanou vlnou solidarity s vojáky. Ti, kteří bojovat nemohou, přicházejí na základny územní obrany a snaží se pomáhat, jak umí. Natáčel s nimi zpravodaj Martin Dorazín.
„Poslední léta života trávil Viktor Ráža v péči Centra komplexní péče o veterány při Vojenské nemocnici Olomouc,“ uvedl ředitel nemocnice Martin Svoboda.