Cestovní kanceláře smějí uvádět jen konečné ceny zájezdů
Od středy 18. listopadu musí prodejci označovat své výrobky a služby konečnou cenou. Zavádí to novela zákona o cenách, která začala právě platit. Například cestovním kancelářím ukládá zveřejňovat konečnou cenu zájezdů.
Výjimku mají CK u leteckých zájezdů - tam totiž hrají roli i palivové příplatky nebo letištní taxy, které se mohou měnit ještě těsně před odletem.
Z katalogů a dalších nabídek cestovních kanceláří by tak bez výjimky měly zmizet doplňující poznámky o nejrůznějších doplatcích a příplatcích.
"Klientovi, který přijde do cestovní kanceláře, bude nabídnuta informace o konečné ceně zájezdu, ke které už nebudou připočítávány další částky, a která nebude dále navyšována oproti ceně, uvedené v katalogu nebo v jiném informačním prostředku," uvedl zástupce ministerstva financí Tomáš Trojek s tím, že smyslem je poskytnout informace o souhrnné konečné ceně.
Cestovní kanceláře musí na základě novely zákona o cenách uvádět konečnou cenu zájezdů. V Ranním interview Radiožurnálu o tom hovořil mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura.
Jak v Ranním interview Radiožurnálu uvedl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura, v souvislosti s cenami zájezdů CK existují v zákoně některé záležitosti, které ještě nejsou vyjasněné. Asociace proto podle něj asi před třemi týdny požádala ministerstvo financí o vypracování prováděcího předpisu.
"V tuto chvíli je jasné to, že cestovní kanceláře sice mohou cenu zájezdu 'rozpoložkovat', nicméně musí být vždy uveden součet. Jsou ale ještě některé položky, které jsou nyní diskutovány, a které budou zřejmě moci být vyčleněny," uvedl Okamura s tím, že vyčleněno by mohlo být například vízum či cestovní pojištění.
Podle něj neexistuje v Evropské unii ani jedna země, která má povinnost uvádět pouze jediný součet ceny zájezdů. "A je dokonce pouze pět zemí z 27 - nyní by ČR byla šestou, kde sice mohou cenu zájezdu 'rozpoložkovat', nicméně musí být vždy uveden součet," uvedl.
Cestovní kanceláře kritizují především načasování novely. Některé z nich totiž už vydaly letní katalogy na příští sezónu.
Další přišly s nápadem, jak zákon obejít. Za zájezd například chtějí vydávat jen ubytování a dopravu uvést jako fakultativní službu, kterou si zákazník může nebo nemusí koupit.