V Česku ubývá žáků, kteří se učí nazpaměť. Každý třetí se do školy připravuje s pomocí AI
Třetina žáků základních škol si myslí, že se nepotřebuje učit látku zpaměti. A stejné množství žáků používá při přípravě do školy umělou inteligenci (AI). V průzkumu to zjistili vědci z Národního institutu SYRI, který o tom informoval v tiskové zprávě. Podle výzkumníka Tomáše Lintnera český školský systém na využívání umělé inteligence zatím nereaguje dostatečně.
„Od roku 2022 a 2023, kdy nastal boom v dostupnosti kreativní umělé inteligence, procházejí studenti hodnotovými obraty. Čím dál víc si jich myslí, že už není důležité některé předměty studovat a učit se znalosti nazpaměť,“ uvedl Lintner.
Senát odmítl slovní hodnocení místo známek v prvních a druhých třídách, vadili i asistenti pedagoga
Číst článek
Výzkum ukazuje, že nástroje AI častěji využívají žáci, kteří mají v porovnání s ostatními horší známky v matematice a v češtině a mají také nižší reálné znalosti v těchto předmětech. Vědci ale zatím neumí určit, zda je využívání AI příčinou, nebo důsledkem horší úrovně znalostí.
„I proto, že z našich výzkumů vychází, že větší využívání umělé inteligence při přípravě do školy automaticky nevede k lepším znalostem a vědomostem, je klíčové, abychom žáky učili jejímu efektivnímu a etickému využívání,“ řekl Lintner.
„Různé organizace v současnosti organizují školení učitelů o tom, jak můžou AI nástroje používat ve výuce a jak o umělé inteligenci učit. Tyto kurzy však ani zdaleka nepokrývají všechny učitele a všechny relevantní oblasti. Z našich průzkumů vyplývá, že jsou to právě žáci, kdo jsou často znalejší v používání umělé inteligence než jejich učitelé,“ doplnil výzkumník.
Výzva i příležitost
Jak by měla vypadat školní výuka? Poslechněte si závěrečnou část sedmé debaty Česko 2025
Číst článek
To, že jsou žáci v používání AI před učiteli napřed, souvisí podle vědců s fungováním českých škol.
Učitelé jsou vytížení nejen samotnou výukou, ale také dalšími činnostmi, které s ní souvisí, jejich vlastní vzdělávání pak ubírá z jejich volného času. Tomáš Lintner upozorňuje, že umělá inteligence je pro vzdělávací systém výzvou i příležitostí zároveň.
„Záleží na tom, jak se k věci postaví vzdělávací systém. Pokud se tato příležitost využije, bude to mít dobré následky. Z různých výzkumů je prokázané, že když se umělá inteligence používá správným způsobem a děti i učitelé se s ní naučí pracovat, může to mít za následek zvýšenou motivaci žáků k učení a lepší vzdělávací výsledky,“ doplnil.