V Česku ubývá žáků, kteří se učí nazpaměť. Každý třetí se do školy připravuje s pomocí AI

Třetina žáků základních škol si myslí, že se nepotřebuje učit látku zpaměti. A stejné množství žáků používá při přípravě do školy umělou inteligenci (AI). V průzkumu to zjistili vědci z Národního institutu SYRI, který o tom informoval v tiskové zprávě. Podle výzkumníka Tomáše Lintnera český školský systém na využívání umělé inteligence zatím nereaguje dostatečně.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Školáci zažívají s příchodem AI hodnotové obraty (ilustrační foto)

Školáci zažívají s příchodem AI hodnotové obraty (ilustrační foto) | Foto: Stephen Andrews | Zdroj: Unsplash | Licence Unsplash

„Od roku 2022 a 2023, kdy nastal boom v dostupnosti kreativní umělé inteligence, procházejí studenti hodnotovými obraty. Čím dál víc si jich myslí, že už není důležité některé předměty studovat a učit se znalosti nazpaměť,“ uvedl Lintner.

Senát odmítl slovní hodnocení místo známek v prvních a druhých třídách, vadili i asistenti pedagoga

Číst článek

Výzkum ukazuje, že nástroje AI častěji využívají žáci, kteří mají v porovnání s ostatními horší známky v matematice a v češtině a mají také nižší reálné znalosti v těchto předmětech. Vědci ale zatím neumí určit, zda je využívání AI příčinou, nebo důsledkem horší úrovně znalostí.

„I proto, že z našich výzkumů vychází, že větší využívání umělé inteligence při přípravě do školy automaticky nevede k lepším znalostem a vědomostem, je klíčové, abychom žáky učili jejímu efektivnímu a etickému využívání, řekl Lintner.

Různé organizace v současnosti organizují školení učitelů o tom, jak můžou AI nástroje používat ve výuce a jak o umělé inteligenci učit. Tyto kurzy však ani zdaleka nepokrývají všechny učitele a všechny relevantní oblasti. Z našich průzkumů vyplývá, že jsou to právě žáci, kdo jsou často znalejší v používání umělé inteligence než jejich učitelé,“ doplnil výzkumník.

Výzva i příležitost

Jak by měla vypadat školní výuka? Poslechněte si závěrečnou část sedmé debaty Česko 2025

Číst článek

To, že jsou žáci v používání AI před učiteli napřed, souvisí podle vědců s fungováním českých škol.

Učitelé jsou vytížení nejen samotnou výukou, ale také dalšími činnostmi, které s ní souvisí, jejich vlastní vzdělávání pak ubírá z jejich volného času. Tomáš Lintner upozorňuje, že umělá inteligence je pro vzdělávací systém výzvou i příležitostí zároveň.

„Záleží na tom, jak se k věci postaví vzdělávací systém. Pokud se tato příležitost využije, bude to mít dobré následky. Z různých výzkumů je prokázané, že když se umělá inteligence používá správným způsobem a děti i učitelé se s ní naučí pracovat, může to mít za následek zvýšenou motivaci žáků k učení a lepší vzdělávací výsledky,“ doplnil.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme