Akcie Facebooku se po více než roce a extrémním propadu dostaly na původní cenu
Hodnota firmy Facebook se vyšplhala na 90 miliard dolarů, tedy zhruba 1,7 bilionu korun. Její akcie se totiž po obrovském pádu vrátily na svou původní cenu 38 dolarů za kus, neboli 740 korun.
Za mohutným úspěchem mohou nečekaně dobré zisky z mobilní reklamy. Ty Facebook zveřejnil minulou středu a od té doby se cena jeho akcií téměř zdvojnásobila.
Podle mediálního analytika Miloše Čermáka přitom Facebook ani nemusel vyvíjet nějaké revoluční druhy reklamy.
„Tam se všichni báli, protože čím dál víc lidé používá Facebook z mobilu, že se nepodaří to zpoplatnit a že příjmy nebudou takové. Myslím, že výsledky za poslední čtvrtletí ukázaly, že to tak není,“ míní Čermák.
Právě obavy z nízkých výnosů z mobilní reklamy srazily ceny akcií Facebooku po jejich uvedení na burzu loni v květnu z původních 38 dolarů až na 14.
Pesimistické obavy se ale nenaplnily. Z více než jedné a půl miliardy dolarů, kterou Facebook v minulem čtvrtletí vydělal, je 41 procent právě z reklamy v mobilech. Přesně před rokem přitom byly výnosy z mobilní reklamy nulové.
Kupují soukromníci i velcí investoři
Akcie Facebooku kupují téměř všichni. Podle investičního bankéře Ondřeje Jonáše jsou atraktivní jak pro soukromé osoby, tak pro hedgeové fondy nebo velké společnosti.
„Zvlášť u akcie, která je tak široce známá jako Facebook, bych očekával relativně vyšší podíl retailových investorů, protože to je jméno, které znali. Řekl bych, že se to velice úzce překrývá s investory Googlu nebo Pfizeru a dalších velkých společností,“ podotkl Jonáš.
Za raketovým vzestupem akcií po oznámení výsledků zisků z reklamy je podle něj i fakt, že si lidé uvědomili možná až neotřesitelné postavení na poli sociálních sítí, a také strach, že nezachytí novou výnosnou vlnu. Podobně tomu bylo u Applu, kterému také zprvu nikdo nevěřil, že ohrozí postavení Nokie nebo Motoroly na trhu mobilních telefonů.