Irští podnikatelé se obávají divokého brexitu. Drtivá většina zboží z Evropy proudí do země přes Británii

Příštích pět týdnů nebude zasedat britský parlament. Vynucenou přestávku si vyžádal premiér Boris Johnson. Opozice je přesvědčená, že tím chce paralyzovat parlament v klíčových okamžicích před brexitem. Ten je zatím plánovaný na konec října. Případný neřízený odchod Británie z Evropské unie by negativně ovlivnil i ekonomiku v sousedním Irsku. Podle Dublinu by po dobu příštích 10 let zpomalil ekonomický růst o sedm procent.

SERIÁL RADIOŽURNÁLU Dublin Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z okna restaurace je vidět nábřeží řeky Liffey, která protéká centrem Dublinu. Na jídelním lístku nevelké restaurace jsou převážně česká jídla.

„Máme svíčkovou, guláš, brynzové halušky, krkovičku, vepřo knedlo zelo, čepovaný Kozel, Staropramen a samozřejmě Plzeň. Snažíme se restauraci udržet česko-slovenskou. Proto se i snažíme všechny potraviny z Čech nebo Slovenska dovážet. Chuť je všude jiná,“ vyjmenovává pro Radiožurnál Richard, majitel hospody Pifko. 

Přehrát

00:00 / 00:00

Podnikatelé na Irském ostrově mají obavy z případného tvrdého brexitu a vzniku nové hranice. S některými natáčel britský zpravodaj Jaromír Marek

Drtivá většina zboží z Evropy proudí do Irska přes Británii. Nejprve přes kanál La Manche do Anglie, po silnici na západní pobřeží Walesu a přes Irské moře na Irský ostrov.

Některé komodity putují přes Skotsko do Severního Irska a po silnici dolů do Irské republiky. Pokud by nastal divoký brexit, doprava se by se značně zkomplikovala.  

„V tuto chvíli nikdo netuší, co by divoký brexit znamenal. Určitě by přinesl další byrokracii, zdržení dodávek a dodatečné náklady. Je jisté, že pro irské firmy by to byla velká komplikace,“ říká William Lavelle z irské Asociace výrobců alkoholických nápojů.

„Konkrétně Plzeň a Kozel dováží firma, která je anglická. Pokud by firmy dovážely zboží do Irska a po cestě se samozřejmě zastavili i v Británii, tak se doprava může zkomplikovat a následně i prodražit. Bohužel, takhle to funguje všude. Zaplatí to konečný spotřebitel,“ hodnotí majitel poslední československé hospody v Irsku Richard.

„Jestli to bude o pět procent, tak si myslím, že to výrazný efekt na konečné ceny mít nebude. Pokud to bude víc, samozřejmě to přehodnotíme, ale to ještě nikdo nedokáže odhadnout.“

Nová irská hranice

Mnohem větší komplikace by divoký brexit připravil pro obchod uvnitř samotného Irského ostrova. Pokud by mezi Severním Irskem a Irskou republikou vyrostla hranice.

2:26

Divoký brexit je velkým rizikem, říká majitel sýrárny v Severním Irsku. Bojí se ztráty zákazníků

Číst článek

Dean Wright je majitel sýrárny. Sídlí v Severním Irsku, polovinu zákazníků má ale v Irské republice. „Irská republika je největší a největší trh. Kdybychom s ní měli po brexitu obchodovat podle pravidel Světové obchodní organizace, byla by to pro nás katastrofa,“ tvrdí.

Cla na mléčné výrobky jsou podle pravidle Světové obchodní organizace více než 50procentní. Sýr z severoirského města Portadown by se stál rázem v Irské republice neprodejný.

„Obě části irské ostrova ekonomicky doslova prorostly. Je to takový společný trh v malém. Pro malé firmy, zejména v tradičních odvětvích, jako je zemědělství a potravinářská výroby, by měl divoký brexit a uzavření hranice, likvidační důsledky. A to především v Severním Irsku,“ hodnotí ekonomický poradce Michael Darcy.

Před 30 lety pomáhal jednotný trh v Irsku budovat. Teď sleduje, jak se celý koncept, ze kterého těžily obě části rozděleného ostrova, hroutí.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme