Část nafty z německých skladů je zpět v Česku. Do Třemošné u Plzně dorazil první vlak
Do skladu státního distributora paliv Čepro v Třemošné u Plzně dorazil ve čtvrtek dopoledne první vlak s českou naftou, která byla uskladněná v německém skladu zkrachovalé společnosti Viktroriagruppe. Informaci Českému rozhlasu potvrdil předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Stáčení nafty začne v pátek.
„Veškeré nouzové zásoby, které byly dlouhou dobu zablokovány v německém skladu v Kraillingu převážíme do České republiky do skladů firmy Čepra, která je naším ochraňovatelem nouzových zásob,“ dodal Pavel Švagr.
První vlak opustil sklad v bavorském Krailingu ve středu odpoledne, jeho nakládání ale začalo už v úterý. Přivezl 20 cisteren a v nich 980 tun nafty. Slavnostně ho odplombovat přijede v pátek ráno premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek ze stejné strany nebo právě Pavel Švagr.
Kdy přijedou do Česka další vlaky, bude oznámeno na páteční tiskové konferenci v Třemošné. Česko má v Kraillingu palivo za zhruba 1,2 miliardy korun, po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k němu ale nemohlo skoro dva roky dostat.
Přeprava nafty má stát do 60 milionů korun
Švagr uvedl, že nafta bude do Česka vlaky převezena postupně. Celkem jich má být vypraveno kolem 70. Dopravu zajistí Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Švagr už dříve uvedl, že přeprava paliva nebude stát více než 60 milionů korun.
Sklad v létě definitivně převzal nový vlastník, společnost Krailling Oils Development. Převozu nafty zpět do ČR dříve bránila rozbitá železniční vlečka v areálu skladu. Místní firma, kterou najal nový vlastník, ji začala opravovat na konci srpna.
Česko by mělo do půl roku získat zpátky naftu od zkrachovalé Viktoriagruppe
Číst článek
Jednatelka Krailling Oils Development Kateřina Radostová ve středu řekla, že vlečka už byla uvedena zpět do provozu.
Česko může mít část zásob nafty uskladněnu v Německu na základě dodatku smlouvy o skladování specifických zásob z roku 2004, který v roce 2010 uzavřela Správa státních hmotných rezerv.
Argumentovala například tím, že stát uskladněním části zásob nafty v Německu ušetří desítky milionů korun. Švagr v minulosti několikrát uvedl, že předchozí vedení správy ale neodhadlo všechna potenciální rizika, která z kontraktu vyplývala.