Další obchodní řetězce začnou prodávat potraviny přes internet
Obchodníci zažívají těžké časy. Domácnosti šetří a projevuje se to i na nákupu potravin. Jedna oblast trhu ale výrazně roste – lidé si stále častěji kupují zboží v e-shopech nebo prostřednictvím zásilkové služby. Obchodní řetězce proto chtějí přilákat zákazníky právě prodejem potravin přes internet.
Potíže obchodníků dokládají dnes zveřejněné údaje Českého statistického úřadu o maloobchodních tržbách za říjen. Podle nich sice vzrostly tržby obchodníků v říjnu meziročně o 2,2 procenta, takže si připsaly nejvyšší tempo růstu od letošního ledna, ale tyto výsledky ovlivnil kalendář.
Letošní říjen měl totiž o tři pracovní dny více než ten loňský. Když se statistický údaj očistí o sezónní a kalendářní vlivy, ukáže se, že se maloobchodní tržby v říjnu v porovnání s předcházejícím rokem reálně snížily o 3 procenta a v porovnání s předcházejícím měsícem o jedno a půl procenta.
Lidé šetří, protože klesají reálné mzdy, roste nezaměstnanost a domácnosti jsou při utrácení opatrnější. Prodejcům automobilů podle statistiků vzrostly tržby v říjnu meziročně o 2,6 procenta, ale po očištění o sezónní vlivy naopak tržby meziročně klesly o 6 procent. Nejvíce ale lidé v současnosti šetří na potravinách. Ve stálých cenách klesly tržby obchodníků o 1,8 procenta.
Analytik Home Credit Michal Kozub upozorňuje na to, že potraviny patří ke každodenním nákupům, protože ale pokračuje velký meziroční růst cen, lidé v obchodech utrácí fakticky méně. Analytik Raiffeisenbank Václav Franče spočítal, že ačkoli lidé v říjnu utratili meziročně za potraviny o procento více, koupili si reálně o 1,2 procenta zboží méně.
Češi stále častěji nakupují přes internet
Jeden segment obchodu ale nečekaně rychle roste. Prodeje přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby meziročně vzrostly o 19 a půl procenta. Toho si všimli i obchodníci v kamenných obchodech, a další řetězce proto chtějí začít prodávat především potraviny - tedy položku, na které lidé šetří - právě přes internet.
Již před časem tuto službu zavedlo Tesco. Zatím ji nabízelo v Praze a okolí, na Mladoboleslavsku a Kladensku, teď ji chce rozšířit i do dalších regionů.
Dalšími řetězci, které e-shop plánují, jsou Billa, Albert a Interspar. Interspar chce s online prodejem začít příští rok, nabízet bude celou šíři sortimentu a za stejné ceny jako v prodejnách.
Billa bude také nabízet celý sortiment, ale termín spuštění e-shopu zatím neoznámila. Albert zřejmě příští rok ještě tuto službu zavést nestihne. Řetězec Kaufland konkrétní plány nepotvrdil. Globus prodej přes internet zatím neplánuje.