Státy zavádějí příspěvky na nákup elektromobilů. Česko dál podporuje jen firmy
Prodeje elektromobilů každý rok stoupají, byť stále tvoří spíše okrajovou kategorii. Jedním z důvodů je i cena. Pořízení takového vozu často vyjde na víc než milion korun. Některé země proto rozvoj elektromobility podpořily zvýhodněním ve formě například daňových srážek nebo dotací. Touto cestou se vydalo i Slovensko, které v prosinci loňského roku vypsalo jeden z největších příspěvků na nákup elektromobilů Evropě.
Slovenské ministerstvo hospodářství na dotace vyčlenilo šest milionů eur, tedy přes 150 milionů korun. O příspěvek byl obrovský zájem.
Žadatelé si peníze rozebrali během pár okamžiků, jak Radiožurnálu popisuje mluvčí resortu Miroslav Kohút: „Online registrace byla spuštěna 16. prosince ve 12 hodin. Celá suma byla rezervovaná za necelé čtyři minuty. Zájemci si rezervovali dotaci na 786 ekologických aut.“
Fyzické i právnické osoby dostaly na nákup elektromobilu až 8000 eur, tedy přes 200 tisíc korun. Slovenská dotace je tudíž jedna z nejvyšších v Evropě.
Například Německo, kde vláda loni na podzim rovněž přistoupila k tomuto druhu podpory, je příspěvek jen 6000 eur (zhruba 150 tisíc korun).
Rozvoj infrastruktury
Podle motoristického novináře serveru penize.cz Vojtěcha Dobeše by ale pro Slovensko bylo smysluplnější peníze investovat do vzniku infrastruktury.
Ve Skandinávii testují systém bezemisního doručování. Jako řešení nabízí i nákladní kola
Číst článek
„Podpora toho, aby bylo více nabíjecích stanic, pomůže rozšíření elektromobilů dlouhodobě, kdežto takováto dotace přinese jen nárazové zvýšení počtu aut a nemá dlouhodobý efekt,“ řekl Radiožurnálu.
V Česku budou moci od pondělí 6. ledna zažádat o dotaci právnické firmy. „Podporuje se nákup bateriových elektrických vozidel, případně elektromobilů s rozšířeným dojezdem. Podpora se vztahuje i na pořízení neveřejných nabíjecích stanic v podnikatelském areálu,“ přibližuje mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Štěpánka Filipová.
Příspěvek na jeden projekt bude od 250 tisíc korun a půjde o něj žádat až do května.
Tesla zahájila dodávky elektromobilů z nové továrny v Šanghaji
Číst článek
Byť o dotaci nemůžou požádat fyzické osoby, dává Vojtěchu Dobešovi takový druh podpory elektromobility větší smysl.
„U právnické osoby je značná pravděpodobnost, že to budou auta pořízená na konkrétní účel, kde elektrická auta mohou být efektivní. To jsou typicky rozvozová auta či dodávky, které se pohybují po městech. Najezdí toho hodně ale zároveň po relativně malých úsecích, takže vydrží s baterií,“ říká.
Počet elektromobilů registrovaných v obou zemích neustále roste. Zatímco ale Slováci jich loni registrovali přes 2100, v Česku to byla jen asi třetina.