Linky Volkswagenu se na Slovensku zastavily. Tisíce zaměstnanců stávkují
Zaměstnanci slovenského závodu německé automobilky Volkswagen v úterý vstoupili do časově neomezené stávky za vyšší mzdy. Odhadem několik tisíc pracovníků se již časně ráno shromáždilo u továrny, kde transparenty a pískotem dávali najevo nesouhlas s odmítavým postojem vedení továrny k požadavkům odborů na výraznější zvýšení mezd dělníků tohoto největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku. Předák odborů Zoroslav Smolinský řekl, že výrobní linky v podniku byly zastaveny.
Jde vůbec o první stávku ve slovenské divizi Volkswagenu od jejího založení v roce 1991 a o jeden z největších protestů svého druhu v novodobé historii Slovenska. Bratislavská továrna se zaměřuje na výrobu sportovně-užitkových vozidel a malých aut včetně vozů značky Škoda Citigo.
Zaměstnanci si na shromáždění přinesli transparenty s nápisy "Neponižujte nás", "Jsme součástí koncernu" či "Vy pro nás minimum, my pro vás maximum". V protestu je přišli podpořit i zástupci odborů z české společnosti Škoda Auto, která také patří do koncernu Volkswagen.
Požár české továrny způsobil komplikace Volkswagenu. Musí někam zaparkovat 20 000 Passatů
Číst článek
Odbory slovenské divize Volkswagenu neuspěly u vedení firmy s požadavkem na zvýšení platů pro více než 12 000 zaměstnanců firmy o 16 procent, a naopak odmítly nabídku zaměstnavatele na postupné zvýšení mezd o 8,9 procenta. Průměrný měsíční plat pracovníků firmy bez zahrnutí platů managementu a po započítání příspěvků a bonusů činí 1800 eur (47 160 korun), tedy zhruba dvojnásobek průměrné mzdy na Slovensku.
Odborový předák Smolinský novinářům řekl, že odbory jsou připraveny stávkovat nejméně do konce týdne a pokračovat v nespecifikovaných akcích až do zahájení celozávodní dovolené, které je ve slovenském Volkswagenu naplánováno na začátek července.
Dopad na celou ekonomiku
"Hodnoty vyrábějí zaměstnanci, a pokud vedení společnosti nechce naslouchat zaměstnancům, tak nemáme žádnou jinou možnost, jak projevit svou vůli," řekl Smolinský, jenž loni opustil zavedenou odborovou organizaci Kovo a stál u vzniku Moderních odborů, do nichž pak vstoupila většina zaměstnanců slovenského Volkswagenu. Dodal, že odbory jsou připraveny s vedením firmy dále jednat a dospět ke kompromisu.
Továrna v reakci na zahájení stávky kritizovala odbory. "Vyzýváme odborovou organizaci ke vstřícnosti směrem k oboustranně akceptovatelné dohodě. Nezodpovědné požadavky odborů ohrožují budoucnost podniku a pracovní místa našich zaměstnanců," sdělila Lucia Kovarovič Makayová, mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia.
Odbory vyhlásily stávku v době, kdy si zaměstnavatelé na Slovensku stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a kdy zaměstnávají nejvíce cizinců od globální ekonomické krize. Například slovenský Volkswagen loni angažoval 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.
Ekonomové slovenského ministerstva financí spočítali, že případný 12denní výpadek produkce ve slovenském Volkswagenu by znamenal dopad na celou ekonomiku ve výši 0,1 procenta hrubého domácího produktu.
Automobilový průmysl je jedním z tahounů slovenské ekonomiky. V zemi montují vozidla také automobilky PSA a Kia Motors, závod Volkswagenu je z hlediska produkce největší. Novou továrnu v zemi staví automobilka Jaguar Land Rover.