Stát vybral na mýtném rekordních 10,8 miliardy korun. Meziročně jde o čtyřprocentní nárůst

V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což je meziročně o téměř čtyři procenta více. Vyplývá to ze statistik správce elektronického mýtného systému, společnosti Kapsch. Za 12 let fungování mýtného systému tak stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun. Na konci letošního roku nahradí v roli provozovatele systému rakouskou společnost konsorcium CzechToll/SkyToll.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána společnosti Kapsch

Mýtná brána společnosti Kapsch | Foto: František Vlček / MAFRA | Zdroj: Profimedia

Loňský prosinec s mnoha svátky přinesl státu tradičně nejnižší částku, a to 730 milionů korun, což bylo meziročně o 2,6 procenta méně. Naopak nejsilnějším měsícem roku 2018 byl říjen, kdy se výnosy z mýta poprvé v historii přehouply přes miliardu korun.

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche kvůli uzavření smlouvy na mýtné. Ministerstvo postupovalo správně

Číst článek

Druhým nejsilnějším měsícem byl listopad, kdy se vybralo více než 980 milionů korun, což byl zároveň druhý nejlepší výsledek při výběru mýta v Česku. Nejlepším dnem z pohledu mýta bylo úterý 25. září s 43 miliony korun.

Kamiony na zpoplatněné síti v uplynulém roce učinily 490 milionů mýtných transakcí, tedy jednotlivých pípnutí palubních jednotek pod mýtnými branami.

Počet aktivních palubních jednotek k mýtným účtům ke konci roku končil na celkových 544 478 kusech.

Loni se také opět zvyšoval podíl nákladních vozů spadajících do kategorie EURO VI, které mají ekologičtější motory, aktuálně jejich podíl přesahuje 63 procent.

Provozní náklady na fungování systémy loni podle Kapsche činily 1,5 miliardy korun, což je 14 procent z vybraného mýta. Do mýtných investic pak směřovalo 127 milionů korun.

Ministr Ťok ustoupil obcím a krajům. Silnice první třídy bez mýtného si vyberou samy

Číst článek

„I loňské výsledky výběru mýta potvrzují, že český mýtný systém je a zůstává vysoce spolehlivý nástroj státu pro získávání finančních prostředků,“ řekl šéf Kapsche Karel Feix, který zároveň zkritizoval stát za rozhodnutí nepokračovat v příštích letech se současným mýtným systémem, stávající mikrovlnná technologie totiž bude na konci letošního roku nahrazena satelitním systémem.

Letošní rok je posledním, kdy bude provozovatelem mýtného systému rakouská firma Kapsch. Na konci roku ji nahradí konsorcium CzechToll/SkyToll, které za desetiletý provoz systému dostane 10,75 miliardy korun.

Stávajících více než 1400 kilometrů dálnic a vybraných částí silnic první třídy, na kterých bylo dosud vybíráno mýto, se navíc rozšíří o dalších 900 kilometrů. Na nově zpoplatněných úsecích ovšem stát umožnil krajům a obcím zavést nulovou sazbu, o jejímž nasazení na jednotlivých úsecích rozhodnou samosprávy během letošního roku.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme