Na české koleje se chystá britský přepravní obr National Express
Konkurence na české železnici by se měla zvýšit. Laťku může zvednout hodně vysoko britský dopravní kolos - společnost National Express. Lákají ho tendry na zajištění železniční dopravy.
National Express je to druhý největší soukromý dopravce v Evropě. Původně to byla britská státní firma, v 90. letech zprivatizovaná. Její akcie jsou na londýnské burze. Působí také ve Spojených státech, v Kanadě, ve Španělsku, Maroku a v Německu.
Původně se zaměřovala na autobusovou dopravu, ale už působí také na železnici. Zaměstnává 40 tisíc lidí a má obrat přes jednu a půl miliardy liber.
Železniční doprava v České republice využívá 9468 kilometrů železničních tratí ve vlastnictví státu a také zhruba 100 kilometrů regionálních tratí, které vlastní jiné subjekty.
Podle informací Mladé fronty Dnes už svoji pobočku založila také v České republice. Tady by se chtěla zaměřit na železniční dopravu.
Velkého zahraničního hráče lákají tendry, které by měly na železniční dopravu vypisovat kraje a stát. Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák považuje zájem National Express za dobrou zprávu:
„Rozhodně vítáme, že do našich soutěží budou chtít i zahraniční dopravci. Mohlo by to totiž zvýšit komfort a úroveň cestování u nás v České republice.“
Tendry zřejmě ministerstvo vyhlásí ještě letos
O soutěžích na železniční dopravu se mluví už delší dobu. Naposledy v září, kdy ministerstvo dopravy schválilo plán tendrů, ale zatím žádný nevyhlásilo.
Nyní má také nastoupit nový ministr. Soutěže na dopravu na vybraných tratích jsou na ministerstvu prý připravené, takže by tendry mohly být vyhlášeny ještě letos.
Postupně by šlo prakticky o všechny tratě. Které jsou v plánu nejdříve, popsal Martin Novák:
„V nejbližší době bychom očekávali, že bychom chtěli vypsat výběrové řízení například na lince Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb či na lince Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín. Také na příklad jsou zde linky, které by se mohly soutěžit: Liberec – Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem, či Plzeň – Most.“
Ovšem nově vznikající vláda chce posílit roli Českých drah a zřídit nezávislého regulátora na železnici. Pokud by se s vypsáním tendrů čekalo na jeho vznik, bude to znamenat další odklad.
Patnáct let a desítky miliard
Ze zahraničních dopravců má zájem také Arriva, která patří do skupiny německých drah Deutsche Bahn.
„Předpokládáme, že kontrakty by byly minimálně na 15 let, to znamená, že by jedna zakázka mohla být i v objemu několika desítek miliard korun,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák
I tak ale může soutěž mezi dopravci přinést nižší cenu, než za jakou se zatím železniční dálková doprava provozuje, myslí si odborníci.