Návštěvnost penzionů roste méně než loni. Na některé hoteliéry doléhá krize
České hotely a penziony navštívilo v prvním pololetí celkem přes 6 milionů lidí. To je podle agentury CzechTourism jen o půl procenta více než loni, kdy se počet hostů v ubytovacích zařízeních zvýšil až o 6 procent. Slabší návštěvnost se odráží na tržbách hoteliérů a to hlavně v horských oblastech. Někteří proto ruší živnost a nemovitosti prodávají.
Zatímco prvních šest měsíců loňského roku bylo pro podnikatele v cestovním ruchu úspěšných, letošní pololetí přineslo citelné oslabení. Potvrzují to jak firmy, tak i statistiky. Ubylo hlavně českých turistů, a to až téměř o půl procenta.
Některé podnikatele trápí odliv hostů dlouhodobě. Jeden z nich, který si nepřál být jmenován, před několika lety provozoval v Krkonoších dva penziony. Svou živnost ale musel ukončit.
„Tam byly tak šílené náklady na energie, musel jsem to ukončit. Letošní léto z pohledu návštěvnosti bylo nejhorší pro penziony spíš béčkové nebo céčkové,“ říká provozovatel.
Jak jsou na tom letos hoteliéři a provozovatelé penzionů, zjišťoval redaktor ČRo Jan Beneš.
Návštěvnost v ubytovacích zařízeních ovlivňuje podle agentury CzechTourism třeba to, že Češi často tráví dovolenou na chatách a chalupách, které buď vlastní, nebo si je pronajímají.
Stále více raději jezdí také do penzionů, kde najdou bazény a wellness. A na to doplatili někteří hoteliéři, kteří se včas nepřizpůsobili poptávce a nerozšířili své služby. Následoval konec podnikání a prodej nemovitosti. Realitní kanceláře jich evidují stovky.
Prodej není jednoduchý
„Co se týče nabídek penzionů a hotelů, ať už na horách, nebo v rekreačních oblastech, zaznamenáváme v letošním roce nárůst mezi 15 a 25 procenty,“ říká generální ředitel realitní společnosti MM Milan Zavadil.
Prodej je ale podle makléře Luďka Lukeše mnohem složitější než u bytu nebo domu: „Jedná se o podnikatelský záměr, kdy investoři vždy, a v dnešní době zejména, pečlivě zvažují, do čeho vloží prostředky. Rozhodující je samozřejmě atraktivní poloha, schopnost stávajících majitelů doložit relevantní ekonomické údaje a samozřejmě cena.“
Podle něj nabídky rostou ve všech regionech a týkají se hlavně penzionů nebo menších hotelů, které dříve sloužily výhradně k rekreaci. Společnost Remax má podobných nabídek kolem stovky.
Mezi podnikateli, kteří nabízí penzion nebo hotel, nejsou jen neúspěšní manažeři. Realitní společnosti dostávají často nabídky také od lidí, kteří odcházejí do důchodu a nemají, komu by mohli živnost předat. Převládají ale ti, kteří neměli předchozí zkušenosti s podnikatelkou činností a hlavně dostatek kapitálu.