Nový způsob testování kvality výrobků GOS má chránit obchodníky i klienty
O kvalitě poskytovaných služeb a ochotě řešit problémy by měl zákazníky přesvědčit nový certifikát GOS - garance ochrany spotřebitele. Obchodníci, kteří dodržují všechny programy, ale i požadavky České obchodní inspekce, o něj mohou požádat požádat Sdružení obrany spotřebitelů.
Program, při kterém firmy certifikát GOS dostávají, zajišťuje podmínky pro to, aby spotřebitelé i podnikatelé znali svá práva a povinnosti.
„Je to spojené s výhodami poradenství zdarma jak podnikatelům, tak jejich zákazníkům, řešení spotřebitelských sporů mimosoudní cestou a zvýhodněné ceny podnikatelských školení,“ vysvětluje ředitelka Sdružení Gerta Mazalová.
Nový certifikát by také mohl pomoci řešit spory mezi zákazníky a obchodníky. To považuje Mazalová za jednu z jeho největších východ.
„Když budou mít pocit, že nebyly dodrženy zákonné podmínky, můžou se obrátit přímo na nás, my vstoupíme do jejich sporu a vyřešíme ho zdarma mezi tím podnikatelem a spotřebitelem. Nemusí se soudit ani podávat žaloby,“ popisuje.
O udělení nejrůznějších certifikací spotřebitelských sdružení tradičně nejvíce usilují internetoví obchodníci. Právě ti totiž musí bojovat se sníženou důvěrou klientů.
E-shopy chybují například v podmínkách reklamace
Asociace pro elektronickou komerci uděluje e-shopům hned dva typy certifikátů. Označení Certifikovaný obchod dostane takový internetový prodejce, který má obchodní podmínky v souladu s platnými zákony. Certifikát kvality zase dokládá vysokou kvalitu nákupu a péče o zákazníky.
V Česku se rozmáhá nový trend, nakupování v čínských e-shopech
Číst článek
Držitelé certifikátů tuto informaci většinou viditelně zveřejní na webu. Zda je certifikát platný, si mohou zákazníci ověřit přímo na stránkách Asociace pro elektronickou komerci. Stačí zadat do vyhledávacího pole internetovou adresu e-shopu.
Prohřešky elektronických prodejců pravidelně zjišťuje například Česká obchodní inspekce. Z posledních kontrol vyplývá, že problémové e-shopy nejčastěji poskytují zavádějící údaje o prodávajícím nebo mají chyby v podmínkách reklamace.