Pět let Airbusu A-380 ‚oslavují‘ odboráři stávkou

Před pěti lety vzlétl z letiště ve francouzském Toulouse dvoupatrový, čtyřmotorový letoun Airbus A-380. Ten proslul obrovskými rozměry i velkým doletem vhodným pro dlouhé mezikontinentální lety. Jeho vývoj probíhal od roku 1994 a od roku 2000 se začaly přijímat první objednávky. Do roku 2020 by měl Airbus prodat 1200 kusů tohoto letounu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbus A-380

Airbus A-380 | Foto: www. aeroweb.cz

V luxusní verzi má cestující k dispozici postel, navštívit může bar nebo i tělocvičnu. Cena letadla je něco přes osm miliard korun. Ani výrobci těchto obřích strojů, stejně jako jeho americkému konkurentovi Boeingu, se však nevyhnuly ekonomické problémy. I Airbus bojuje s poklesem poptávky.

Přehrát

00:00 / 00:00

letdalo.mp3

„Airbus si ve srovnání s boeingem vede velmi dobře. Největší konkurencí jsou typy Boxing 777 a 787, ale oba ty letouny jsou menší, v podstatě se dá říct, že to je jiná třída. Podle mého názoru je největším konkurentem Airbusu 380 v této chvíli Boeing 747 v nové verzi," popisoval letecký odborník Martin Velek.

K pátému výročí prvního letu z Toulouse dostává společnost Airbus od tamních odborů protestní dárek. Blokují výrobu dalších letadel. Stávka se dotkne i dovozu součástek pro nové Airbus A380. Pět odborových svazů spojilo síly a snaží se donutit vedení společnosti, aby jim letos výrazněji zvedlo platy.

Čína se rozhoduje: Vlak, nebo letadlo

A firma potřebuje vyrábět, Air France si totiž objednala dvanáct letadel tohoto typu a před nedávnem zprovoznila další linku Paříž-Johannesburg, kterou obsluhují výhradně A380. Lufthansa by měla první airbusy obdržet v květnu. Nabízí se tedy otázka, zdali se v době finanční recese bude poptávka po podobných typech letounů - které jsou označovány jako 'superjumbo' – zvedat, nebo budou v důsledku hospodářského útlumu klesat?

„Tento airbus především ulehčí provozu, naloží víc lidí, letí jen jedno letadlo, tedy je to zjednodušení i co se týče soustavy řízení letového provozu. Krize postihla celý letecký svět, s tím se zkrátka museli odpovědní lidé z této společnosti vypořádat. Myslím si, že airbus má velké šance uplatnit se na čínském a indickém trhu.“

„I když u Číny je problém v tom, že zavedla ekvivalenty francouzského vlaku TGV, který dokáží na krátké vzdálenosti letadlům konkurovat. Uvidíme, čemu dá místní vláda přednost,“ uzavřel Velek.

Jan Pokorný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme