Pět let Airbusu A-380 ‚oslavují‘ odboráři stávkou
Před pěti lety vzlétl z letiště ve francouzském Toulouse dvoupatrový, čtyřmotorový letoun Airbus A-380. Ten proslul obrovskými rozměry i velkým doletem vhodným pro dlouhé mezikontinentální lety. Jeho vývoj probíhal od roku 1994 a od roku 2000 se začaly přijímat první objednávky. Do roku 2020 by měl Airbus prodat 1200 kusů tohoto letounu.
V luxusní verzi má cestující k dispozici postel, navštívit může bar nebo i tělocvičnu. Cena letadla je něco přes osm miliard korun. Ani výrobci těchto obřích strojů, stejně jako jeho americkému konkurentovi Boeingu, se však nevyhnuly ekonomické problémy. I Airbus bojuje s poklesem poptávky.
„Airbus si ve srovnání s boeingem vede velmi dobře. Největší konkurencí jsou typy Boxing 777 a 787, ale oba ty letouny jsou menší, v podstatě se dá říct, že to je jiná třída. Podle mého názoru je největším konkurentem Airbusu 380 v této chvíli Boeing 747 v nové verzi," popisoval letecký odborník Martin Velek.
K pátému výročí prvního letu z Toulouse dostává společnost Airbus od tamních odborů protestní dárek. Blokují výrobu dalších letadel. Stávka se dotkne i dovozu součástek pro nové Airbus A380. Pět odborových svazů spojilo síly a snaží se donutit vedení společnosti, aby jim letos výrazněji zvedlo platy.
Čína se rozhoduje: Vlak, nebo letadlo
A firma potřebuje vyrábět, Air France si totiž objednala dvanáct letadel tohoto typu a před nedávnem zprovoznila další linku Paříž-Johannesburg, kterou obsluhují výhradně A380. Lufthansa by měla první airbusy obdržet v květnu. Nabízí se tedy otázka, zdali se v době finanční recese bude poptávka po podobných typech letounů - které jsou označovány jako 'superjumbo' – zvedat, nebo budou v důsledku hospodářského útlumu klesat?
„Tento airbus především ulehčí provozu, naloží víc lidí, letí jen jedno letadlo, tedy je to zjednodušení i co se týče soustavy řízení letového provozu. Krize postihla celý letecký svět, s tím se zkrátka museli odpovědní lidé z této společnosti vypořádat. Myslím si, že airbus má velké šance uplatnit se na čínském a indickém trhu.“
„I když u Číny je problém v tom, že zavedla ekvivalenty francouzského vlaku TGV, který dokáží na krátké vzdálenosti letadlům konkurovat. Uvidíme, čemu dá místní vláda přednost,“ uzavřel Velek.