Pro export jsou důležité zahraniční cesty podnikatelů s politiky
Ekonomiku České republiky drží nad vodou vývoz. Většina exportu ale směřuje do zemí Evropské unie, které se teď vesměs potýkají s poklesem spotřeby. Proto je důležité, aby podniky hledaly i jiná odbytiště. Významně jim v tom mohou pomoci politici. Pro podniky je totiž užitečné, pokud se mohou zúčastnit zahraniční cesty s politiky nebo představiteli státní správy.
Josef Cílek, viceprezident Hospodářské komory, vysvětluje, že se to vyplatí hlavně u velkých zakázek:
„Má to především vliv na vztah našich podniků ke svým budoucím partnerům v té dané zemi. Pokud se partner dozví, že náš podnikatel je součástí mise, která je zastřešena prezidentem republiky, předsedou vlády nebo některým ministrem, bere informaci, kterou dostane, velice vážně a to dost často může pomoci.“
Zástupkyně generálního ředitele sekce vnějších vztahů Svazu průmyslu a dopravy Dagmar Kuchtová dodává, že nejvíc to pomůže v zemích, kde je stále velký vliv státu na ekonomiku:
„Pomůže jim to například dál posunout projekty, které tam mají rozjednány. Nebo dojde k nějakému pokroku v jednáních, která se třeba nějak zadrhla.“
V loňském roce zorganizoval Svaz průmyslu jedenáct misí s politiky, kterých se účastnilo celkem 175 podnikatelů. Hospodářská komora zprostředkovala podobné cesty pro 60 firem. Na zařizování cest se obě podnikatelské organizace podílí přibližně rovným dílem.
Cest ubývá
Poslední dobou ale možností využít cest politiků ubývá. Nejvíc bral podnikatele s sebou bývalý předseda vlády Miloš Zeman. Také prezident Václav Klaus na podnikatele myslí. Ale letos jim například poslanci a senátoři žádnou možnost účastnit se zahraniční cesty nenabízí.
„V letošním roce to je na nule. Možná za to můžete vy novináři, protože po velmi tvrdé kritice cest těchto představitelů v loňském roce, dostali jsme od předsedkyně poslanecké sněmovny a předsedy senátu negativní odpověď na dotaz po dalších cestách. S ohledem na rozpočtové škrty a úspory letos nepočítají s žádnými cestami s podnikatelským doprovodem. Je to možná trochu škoda,“ uvádí Kuchtová.
Poslanci obecně jezdí do zahraničí méně. Když nepočítáme účasti na zasedáních meziparlamentních institucí a takových orgánů, jako je NATO, Rada Evropy a podobně, tak zatímco v roce 2007 vyjeli poslanci na 43 cest, a v roce 2008 na 42 zahraničních cest, loni bylo takových cest 16 a na letošní rok je schválený stejný počet. A žádná exotická místa v poslaneckém itineráři nejsou.
Je také pravda, že v posledních letech podniky nepotřebují podporu v zemích Evropské unie. Zájem je o cesty do vzdálenějších končin.
„Na ministerstvu průmyslu a obchodu se systémově snažíme o to, aby vše bylo podloženo reálnou poptávkou. Každý rok se obracíme na největší podnikatelské reprezentace, aby nám signalizovaly ta teritoria, u kterých jsou přesvědčeny, že podpora prostřednictvím zastřešení podnikatelské mise ústavním činitelem nebo členem vlády by mohla napomoci zvýšení přítomnosti České republiky v daném teritoriu. A samozřejmě by podpořila jednotlivé podnikatelské zájmy,“ popisuje náměstek ministra průmyslu Milan Hovorka.
Náklady hradí firmy
Náklady na cestu i pobyt si podniky platí samy. V případě cesty ministrů nebo poslanců platí i letenku ve vládním letadle. Určitě to nejsou výlety. Ostatně cesta s cestovní kanceláří by je prý vyšla levněji. Přesto mají o mise velký zájem.
Jako příklad uvádí Milan Hovorka cestu do Tatarstánu a Sverdlovské oblasti před dvěma měsíci:
„Kdybychom měli veliké jumbo, jsem přesvědčen, že by bylo plné. To samé mohu říct o nedávné návštěvě Ázerbájdžánu nebo Gruzie. Klasickým příkladem zájmu je nedávná návštěva v Iráku.“
Další příklad nabízí viceprezident Hospodářské komory Josef Cílek:
„Cesta s prezidentem republiky byla organizovaná v Argentině a v Chile. Hospodářské komory v obou zemích připravily setkání s místními podnikateli. Bylo přítomno až 100 podniků. V obou zemích se těchto podnikatelských setkání účastnili prezidenti obou zemí. Jsou tam rozjednané docela zajímavé dodávky v oblasti léčiv, čerpadel a energetiky.“
V květnu při podobné příležitosti podepsaly české podniky v Černé hoře kontrakt v hodnotě 55 milionů euro na modernizaci železničních tratí.