Řetězce žádají poplatky za umístění zboží na regálu i v letáku, stěžují si dodavatelé
Někteří dodavatelé i farmáři si stěžují na nerovné podmínky obchodních řetězců, které si diktují, co a za jakých podmínek v obchodě vystaví. Vyžadují například vysoké poplatky za umístění výrobků na lepším místě. Podobné praktiky by už brzy mohla změnit novela zákona o významné tržní síle. Podle obchodních řetězců ale povede ke zdražování.
„Velkým nešvarem není jenom požadavek různých poplatků od producentů, ale je jím i to, že si silní partneři zavedli takzvané privátní značky. Ten, kdo potravinu vyrobil, se tak schová za jakousi privátní značkou řetězce,“ popsal Josef Sklenář.
Obchodním řetězcům dodává ze své bio farmy vepřové a hovězí maso a výrobky z něj. Dostat ale zboží do prodejen za dobrých podmínek podle něj není jednoduché.
Některé obchodní řetězce využívají neférové chování, tvrdí dodavatelé. Za co žádají poplatky, zjišťovaly Barbora Kladivová a Zuzana Švejdová
Dodavatele zatěžuje třeba i takzvané listovné, tedy poplatek za to, že se jejich výrobek dostane na pulty obchodů. Podle jednoho z výrobců, který nechtěl prozradit jméno, aby ho velké řetězce z obchodů nevyřadily, se může částka vyšplhat až na 400 tisíc korun.
Platí se i za místo v letáku.
„Jedna položka v letáku na první straně na 14 dní je 525 tisíc. Když to jsou potom další stránky - druhá, třetí - tak je to 240 tisíc. Dneska můžete mít dohodu vlastně ústní, takže to ani nikde na papíře nemusí být,“ vysvětlil marketingový specialista Milan Postler.
Levné zboží u země
Podle Pavla Mikošky ze společnosti Ahold řetězce vyžadují peníze také za místo v regále.
„Regály mají omezenou kapacitu a to, co se tam má dostat, musí podléhat nějakému výběru, selekci. Kdo usiluje o to, aby tam výrobek měl, tak si za ten prostor prostě zaplatí,“ řekl.
Nejdražší místa jsou v takzvané odběrové zóně, tedy ve výšce od 95 do 155 centimetrů. Pro levnější výrobky, často i o desítky korun, se musí zákazníci ohnout k zemi.
Praktiky, které upřednostňují některé výrobce, by mohla změnit novela zákona o významné tržní síle. Obchodní řetězce s ní ale nesouhlasí. Povede podle nich třeba ke zdražení potravin.
„Zákon by v důsledku mohl vést k poklesu zastoupení českých potravin v našich obchodech a ke zvyšování cen,“ upozornil Jiří Mareček ze společnosti Tesco.
Za zneužití tržní síly hrozí v současnosti řetězcům pokuta až 10 milionů korun. Za pět let účinnosti zákona byly pokutovány řetězce Globus a Kaufland.