Bohdan Wojnar: Automobilový průmysl narazil na strop, ale recese nehrozí
Může automobilový průmysl dále růst, nebo narazil na pomyslný strop? A kdy se i v České republice projeví masivní přechod k elektromobilům? Nejenom na takové otázky odpovídá Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu.
„Tempa růstu automobilového průmyslu jsou regionálně odlišná, pokud se ale zaměříme na české prostředí, tak jsme narazili na pověstný strop,“ říká Bohdan Wojnar, podle kterého je důvodů hned několik.
Patří k nim geopolitický rozměr, stoupající nejistoty, brexit, debata mezi USA a Čínou, zpomalování na některých trzích západní Evropy, situace v Německu, ale také české kapacity, které souvisí s vyčerpaností trhu práce a nemožností dosahovat většího ekonomického potenciálu.
Loni zažil český automobilový průmysl rekordní rok, letos ale výroba stagnuje. Jak vážná je situace z ekonomického pohledu? „Recese je silné slovo. Nepřirovnával bych to k recesi, kterou jsme zažili v roce 2008, která měla hluboké fundamentální důvody,“ ubezpečuje.
Závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu má podle Wojnara řadu výhod. „Tradičně je tahounem inovací, může přitáhnout spoustu dalších investic s vyšší přidanou hodnotou. Jsme také nejvýznamnějším přispěvatelem do fiskální politiky státu,“ říká.
Dobíjecí stanice
Wojnar již dříve zmínil, že automobilovým průmyslem hýbou tři velké trendy – digitální mobilita, elektrická auta a autonomní řízení. Jak je na novou automobilovou éru Česko připravené?
„Je to o objemu, rychlosti a sdílení dat a o otevřených infrastrukturách. Pokud budete cestovat z Prahy do Brna, tak nebudete očekávat, že se vám v průběhu cesty několikrát stane, že vám vypadne síť,“ upozorňuje.
Sdružení automobilového průmyslu přitom apeluje na vládu, aby odstranila překážky pro rozvoj elektromobility. Hustota dobíjecích bodů je podle Wojnara klíčovým parametrem. „K roku 2025 bude chybět relativně velký počet dobíjecích stanic, pokud nezměníme přístup,“ varuje.