40 procent prodejců při slevových akcích porušilo zákon. Inspekce schytává kritiku za nízké pokuty
Až čtyři z deseti obchodníků chybují při slevových akcích a nedodržují nová pravidla. Zjistila to Česká obchodní inspekce při prověřování víc než 1142 prodejců za první půl rok letošního roku. U 40 procent odhalila porušení zákona o ochraně spotřebitele a vyměřila 39 pokut. Prodávající chybovali především při výpočtech slev.
Hlavní změnou v novele o ochraně spotřebitele, která vyšla na začátku letošního roku v platnost, je to, že prodávající musejí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou výrobek prodávali v posledních třiceti dnech před poskytnutím slevy.
Zdražit zboží těsně před slevou už nepůjde. U recenzí bude jasné, jestli jsou ověřované, říká mluvčí inspekce
Číst článek
Netýká se to ale zboží s krátkou dobou spotřeby nebo produktů, které se rychle kazí. Změna reaguje na některé marketingové praktiky prodávajících, kteří například v minulosti krátkodobě navýšili cenu a z ní následně vypočítali slevu. Tím vyvolávali mylný dojem o výši slevy.
Česká obchodní inspekce ve své tiskové zprávě uvádí, že zákon obchodníci porušili ve čtyřiceti procentech případů.
„Mezi nejčastější porušení patřilo opomenutí uvedení nejnižší ceny výrobku, za kterou byl nabízen v době 30 dnů před poskytnutím slevy. A zároveň výpočet slevy z jiné, než nejnižší ceny, za kterou byl výrobek v době 30 dnů před poskytnutím ceny prodáván,“ vysvětluje pro Radiožurnál mluvčí České obchodní inspekce Jana Jelínková
Pokuty
Kvůli tomu Česká obchodní inspekce vyměřila 39 pokut za celkem 563 500 korun. Jejich výše je ale podle ředitele Sdružení českých spotřebitelů Viktora Vodičky nízká a obchodníky od nezákonného jednání neodradí.
Mluvčí inspekce: Šmejdů mezi zámečníky přibývá. Chtějte znát cenu předem, rekord byl 75 tisíc korun
Číst článek
„Průměrné pokuty nedosahovaly ani 14 500 korun. V každém jednotlivém případě přitom může být za chyby při oznamování slev zákazníkům nově udělena pokuta až do výše pěti milionů,“ vysvětlil Vodička v rozhovoru pro Radiožurnál.
Česká obchodní inspekce je podle něj velmi benevolentní a promarnila šanci dát „hned od začátku najevo, že manipulace s cenami a slevami je jedním z nejzávažnějších přestupků na poli ochrany spotřebitele“.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza na Radiožurnálu uvedl, že k pochybením na straně prodejců mohlo dojít i proto, že se někteří obchodníci řídili evropskou legislativou místo té české.
„Česká obchodní inspekce jde ve svých požadavcích dál, než je v řadě okolních zemí zvykem. Bezpochyby se povede na toto téma spoustu sporů a většina pokut skončí u soudu,“ poznamenal. O problému podle Prouzy prodejci s Českou obchodní inspekcí často jednali.