Soumrak luxusních butiků? Z prominentních adres je vyhání vysoké nájmy i online prodej
Známé módní značky se začínají zbavovat luxusních butiků na prestižních adresách. Příčinou jsou neúnosně vysoké nájmy a nárůst prodeje na internetu, napsal ve svém internetovém vydání německý deník Handelsblatt. Prominentní obětí tohoto trendu se tento týden stala značka Ralph Lauren.
Americká firma se rozhodla zavřít svou reprezentační prodejnu na newyorské Páté avenue. Do problémů se nedávno dostala i zdejší hlavní prodejna klenotnické značky Tiffany.
Na Páté avenue, pařížské třídě Champs-Élysées nebo londýnské Bond Street musela mít přitom dosud své zastoupení každá firma s luxusním zbožím. Butiky navrhovali věhlasní architekti, stavěly se z těch nejušlechtilejších materiálů a co největší. Jsou to vlastně výkladní skříně značek, kde se nabízí jejich vybrané zboží. Náklady na jeden takový butik se pohybují mezi pěti až 50 miliony eur (133 milionů až 1,3 miliardy Kč). Nezáleží na tom, zda obchod vydělává, důležitá je prestiž.
Stella McCartneyová chce prorazit v Číně. Otevřela tam svůj první butik
Číst článek
Toho využívají majitelé nemovitostí, kteří ženou ceny rok co rok výš. To oni těží z luxusních adres. Na Páté avenue se loni za metr čtvrteční platilo téměř 30 tisíc dolarů (750 tisíc korun) ročně. Menší butik o rozloze 300 metrů čtvrtečních tak stojí téměř devět milionů dolarů (225 milionů Kč) ročně.
A podobné butiky mají luxusní značky mimo USA a Evropu třeba i v asijském Kuala Lumpuru nebo Singapuru. Žádný div, že firmy je buď zavírají, nebo se alespoň nechystají otevírat další.
Ralph Loren to Close Flagship Fifth Avenue Store: The Polo Store will close on Fifth Avenue revamp the e-commerce & cut jobs $350 million pic.twitter.com/jeaShn2yuI
— Bunny (@talkfashion1k) April 6, 2017
Vysoké ceny, méně turistů v New Yorku, ani drahý dolar ale nejsou jedinou příčinou toho, že se Ralph Lauren rozhodl zavřít svou reprezentační prodejnu. Podle průzkumů totiž stále méně zákazníků nakupuje v prodejnách jedné značky. Raději utrácejí pohodlně na internetu.
Luxusní módní domy se proto musejí přestěhovat na síť za nimi. To, co ušetří na nájmech, tak zaplatí webovým designérům. Protože i vlastní webová stránka nebo komunikace na sociálních sítích musí zákazníky nechat snít a zprostředkovávat stejný pocit exkluzivity jako dříve módní butiky.