Unipetrol plánuje v Česku postavit tři čerpací vodíkové stanice, první by chtěl otevřít příští rok

Petrochemický holding Unipetrol připravuje na čerpacích stanicích sítě Benzina, která mu patří, výstavbu tří pilotních vodíkových stanic. Vzniknout mají na stávajících benzinových pumpách v Praze, Litvínově a Brně. Vyplývá to z Věstníku veřejných zakázek. Mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl v pátek řekl, že první plnicí stanici na vodík by firma ráda otevřela na jaře příštího roku.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Společnost Unipetrol

Společnost Unipetrol | Foto: Jan Woitas / dpa | Zdroj: Profimedia

Cílem projektu je podle společnosti rozšířit využívání vodíkové technologie v Česku, v běžném provozu zatím v Česku auta na vodík nejezdí.

4:29

Vodíková auta se pomalu stávají realitou i v Česku. Nabídku vozů brzdí chybějící čerpací stanice

Číst článek

„Pro zmíněné lokality máme zpracované studie proveditelnosti. Projekty jsou nyní ve stadiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů, takže zatím nemůžeme sdělit přesný termín dokončení, ani výši předpokládané investice,“ uvedl v pátek Kaidl.

Pilotní pražskou stanici firma plánuje na Barrandově. „V našem plánu rozvoje máme již vytipovány další lokality po celé republice,“ dodal.

Unipetrol chce pro projekt využít dotaci z Operačního programu Doprava, a to konkrétně z výzvy, která je pro podporu rozvoje infrastruktury vodíkových plnicích stanic určen. Jakou část investice dotace pokryje, firma nespecifikovala.

Vedoucí pozice

Ředitel Benziny Marek Zouvala předloni řekl, že cena nové vodíkové stanice je zhruba milion eur (necelých 26 milionů korun), podobně jako u klasické benzinové pumpy. Uvedl tehdy, že ve stavbě vodíkových pump v Česku chce být Benzina lídrem.

Francouzská firma vyrábí jízdní kola s vodíkovým pohonem. S čerpací stanicí vyjdou skoro na milion

Číst článek

„Princip je, že vodík jako Unipetrol vyrábíme a přes Benzinu bychom ho prodávali. Takže bychom jako paliváři měli obě věci - klasické pohonné hmoty a k tomu i vodík jako novodobou pohonnou hmotu pro elektromobilitu,“ dodal.

Kaidl ve čtvrtek doplnil, že s využitím vodíku se razantně zvýší dojezd a sníží čas potřebný k tankování. „Ten bude podobný jako dnes při tankování klasických paliv. Půjde tedy nikoliv o hodiny, ale o minuty,“ uvedl.

Firma míní, že jakmile v Česku vzniknou první stanice na vodík, trh s vozidly na vodík se rychle rozvine. „První zájem očekáváme především z řad provozovatelů vozových parků všude tam, kde je cílem rozvoj čisté mobility. Příkladem může být městská hromadná doprava či spediční a zásilkové služby,“ dodal mluvčí.

Benzina působí na trhu přes 60 let. Je jedničkou v počtu provozovaných čerpacích stanic v ČR, má jich 413. Na konci roku 2015 se Benzina stala odštěpným závodem společnosti Unipetrol RPA, která je dceřinou firmou Unipetrolu. Unipetrol je od roku 2005 součástí polské skupiny PKN Orlen, která je od loňska jeho jediným vlastníkem.

V současné době Unipetrol podle Kaidla používá přibližně polovinu vyrobeného vodíku pro výrobu amoniaku, suroviny pro výrobu hnojiv. Druhá polovina slouží pro hydrokrakování a hydrorafinaci motorových paliv. Ministerstvo dopravy loni uvedlo, že v Česku by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme