Vánoční prodeje knih zřejmě překonají očekávání nakladatelů

Propad knižního trhu se nejspíš zastavil. Na základě výzkumu mezi čtenáři si to myslí Národní knihovna a Akademie věd. A je pravděpodobné, že tuto zprávu brzy potvrdí i výsledky prodeje.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Politická literatura

Politická literatura | Foto: Michelle Meiklejohn

Přestože knihkupectví teprve počítají vánoční tržby, nakladatelé se už začínají radovat. Podle prvních zpráv se totiž zdá, že prodej se udržel na minulých číslech nebo se oproti roku 2012 ještě zvedl. Právě výsledky z vánočního prodeje jsou přitom pro prodejce i vydavatele rozhodující.

V kamenných knihkupectvích představuje předvánoční prodej, tedy poslední tři měsíce roku, 65 procent ročních tržeb a v internetových e-shopech ještě o několik procent víc.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaký byl rok 2013 pro nakladatele a knihkupce, shrnuje Zuzana Vlčková

„Většinou se gros titulů, co se za rok prodají, prodá během posledních dvou měsíců,“ popisuje nákupní zvyklosti Čechů Marcela Turečková ze Svazu českých knihkupců a nakladatelů a pokračuje:

„V loňském roce se ještě první týden v prosinci jako by nic ‚zásadního‘ nedělo a pak jsem mluvila s jednou konkrétní paní knihkupkyní někdy v lednu a ta si ještě otírala pot z čela a říkala: ‚Tak to přišlo. Ale všechno to přišlo během posledního týdne.‘.“

Podle Turečkové je tahounem trhu oddechová beletrie.

„Na prvních třech místech se umístila autorka Jamesová a její Odstíny šedi. Na čtvrtém místě je Inferno od Dana Browna. Na pátém místě je Svěrákova knížka Po strništi bos, což je pro mě osobně docela pěkné překvapení, že do prvních pěti se dostal český autor,“ upřesňuje Turečková.

Konkrétní tržby nebo obraty nejsou dosud známy, nakladatelé je totiž v drtivé většině nezveřejňují. Podle odhadů jejich profesní organizace se ale tržby v roce 2012 pohybovaly kolem osmi miliard a za rok 2013 se čekají obdobné výsledky.

Podzimní knižní veletrh v Havlíčkově Brodu | Foto: Hana Mikulincová

„Mohu se zatím vyjádřit k výsledkům internetového prodeje, ale vypadá to, že výsledky budou zhruba obdobné jako loni. Tehdy jsme dělali více slevových akcí, ale ten obrat je přibližně stejný,“ potvrzuje i Denisa Novotná z nakladatelství Euromedia.

Z produkce nakladatelství Euromedia byl před Vánoci největší zájem o krimi tailery, kuchařku a erotické dílo. V tomto období se také dobře prodávají velké, barevné a nákladnější publikace, jako je třeba britská encyklopedie věnovaná historii módy či ilustrovaná encyklopedie Bible, které se i přes nemalou cenu za měsíc prodalo přes 5000 výtisků.

Knižní veletrh ve Frankfurtu | Foto: Reuters

„V celoročním objemu evidujeme pokles asi o 5 procent, ale poslední kvartál roku byl pro nakladatelství Academia úspěšný. Je to dáno především skladbou titulů, které jsme směřovali na podzimní a vánoční trh,“ doplňuje Viktorie Gjurišičová z nakladatelství Academia.

Z portfolia nakladatelství Academia si čtenáři vybírali zejména tituly, jako Kronika česká, Civilizace a dějiny, Průvodce estébáckou Prahou a Průvodce protektorátní Prahou.

Průměrný Čech knihy častěji dostává, než kupuje pro vlastní potřebu. Ročně za knihy utratíme do sedmi set korun.

Zuzana Vlčková, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme