Řidiči v pařátech Velkého bratra

Velký bratr v České republice to má těžké. K obvyklé agendě, tedy sledování všech bezpečnostních kamer, kterých má Česko jednu z nejhustějších sítí na světě, přibývají každým rokem nové povinnosti.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtné brány

Mýtné brány | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Průběžně musí prohlížet centrální registry se zdravotní dokumentací všech občanů, kontrolovat účtenky EET, aby věděl, kolik toho prodává ten který živnostník, a teď ještě bude muset pro své záměry na ovládnutí společnosti zjišťovat, kam občané jezdí svými auty, jak mu umožní systém elektronických dálničních známek pro osobní auta.

Jinými slovy, digitalizace v Česku je značně chaotický podnik shromažďující data o všem možném a je jich tolik, že se v nich nikdo nevyzná. Přesto argument s Velkým bratrem pořád funguje jako strašák a naposledy pomohl z úzkých kritikům už zmíněného projektu elektronických známek.

Nejprve se včetně podnikatelů v IT a politiků všech stran rozčilovali nad tím, jak je předražený, když jde o obyčejný e-shop, který úderka „ajťáků“ dokázala vybudovat přes víkend. Jak je tedy možné, že Státní fond dopravní infrastruktury chtěl za stejnou zakázku zaplatit 400 milionů korun?

O tom, jak nefunguje česká politika

To, co bylo vytvořeno, je skutečně velice funkční, říká odborník Nešetřil o výsledku hackatonu

Číst článek

Pak se ovšem ukázalo, že zakázka má ještě další rozměry. Jednak bylo nutné vytvořit a provozovat databázi těch, kdo si známku koupili, a pak bylo potřeba vybudovat kontrolní systém, jestli majitelé konkrétních poznávacích značek na silnici opravdu zaplatili.

Kritika předražené zakázky najednou ztrácela smysl, naštěstí se pro další tažení rozzlobených politiků a aktivistů dal použít argument Velkého bratra. Možná není systém tak drahý, zato se bude využívat ke sledování nevinných občanů, zní nová námitka.

Nutno přiznat, že také ona má slabiny, zvláště když jí používají poslanci či politici parlamentních stran. Na podzim slavnostně a jednohlasně odhlasovali zákon, který elektronické dálniční známky zavádí, a tím pomohli občanům, kteří napříště nebudou muset škrábat použité papírové nálepky z předního skla.

Tragikomický příběh

Zároveň ovšem schválili i postup, podle kterého budou kamery snímat státní poznávací značky a v nově vytvořené databázi zjišťovat, jestli už majitelé příslušných automobilů zaplatili. Není pochyb, že informace o tom, že se auto pana Nováka pohybuje u Velké Bíteše, musí být nějakou dobu uchována, přinejmenším do okamžiku spárování s údajem o zaplaceném účtu.

O tom, že zmíněné informace bude chtít využít v nezbytných případech tajná služba, si mohli ti, kdo zákon schvalovali, snadno obstarat informace ještě před tím, než ruku pro zákon zvedli.

Aféra s dálničními známkami přesto vedla k tomu, že byla zrušena příslušná zakázka a tím vzniklo riziko, že se známky nepodaří do ledna 2021 zavést, jak předepisuje zákon. Zároveň byl kvůli známkám odvolán ministr dopravy Vladimír Kremlík a přislíbena kompletní čistka ve vedení dopravního resortu. Jde o klasický tragikomický příběh o tom, jak nefunguje česká politika, nutno však připustit, že tragická nota tentokrát převažuje.

Autor je komentátor serveru Echo24

Petr Holub Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme