Festivalový deník: dlouhé názvy, dobré konce
DEN OSMÝ. Češi na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech obhájili své loňské vítězství alespoň částečně. Koproducentsky se totiž spolu s Francií, Bulharskem a Německem podíleli na snímku s nejdelším názvem v letošní soutěži, pro který se tak vžil název Barbaři.
V hlavní soutěži proti sobě letos ve Varech stálo 12 snímků pojednávajících osobitým stylem o dospívání, rodině, historii i bolesti. Dva z toho přitom diametrálně odlišným způsobem zastupovali českou kinematografii.
Už od své pondělní festivalové premiéry ale bylo jasné, že má nad výběrem navrch nový snímek rumunského filmaře Radu Judeho – a to nejen v počtu písmen v názvu. V rozmluvách návštěvníků se proto stane „tím filmem v uvozovkách“, „tím filmem s citací“, nebo – jednoduše – Barbary.
Drama „Je mi jedno, jestli se zapíšeme do historie jako barbaři“ prostřednictvím postavy mladé divadelní režisérky oživuje hrůzy etnického masakru ze 40. let minulého století. Pro svůj název si přitom vypůjčuje údajné prohlášení tehdejšího ministra obrany a premiéra Iona Antonesca.
Křišťálový glóbus získal ve Varech rumunský film ‚Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři‘
Číst článek
Snímek, který má podle Judeho dvě hodiny, ale pocitově trvá nejméně čtyři, vznikl proto, aby se nezapomínalo na důležité části dějin.
„Patřím do generace, které se lhalo — nikdo nám neřekl o temných okamžicích naší historie. Nechtěl jsem natočit film o holokaustu, ale najít způsoby, jak udělat snímek, který spojí současnost a tuhle temnou minulost, aby tak šly obě složky vidět zřetelněji," řekl rumunský režisér v rozhovoru pro server Variety. Ve Varech svůj snímek věnoval českému předsedovi hnutí SPD Tomiu Okamurovi.
Pokud z letošních předávání festivalových křišťálových glóbů něco vyplynulo, pak to, že Češi vědí, koho mají podporovat. Svůj podíl totiž mají i na oceněném snímku Svědci Putinovi, ve kterém ukrajinský dokumentarista Vitalij Manskij sleduje nástup Vladimira Putina do prezidentského křesla.
Trochu za svého pak můžeme považovat i původem slovinského režiséra Olmo Omerzua, který se z lásky ke kraťasům Jana Švankmajera a české nové vlně rozhodl studovat na pražské FAMU a od roku 2012 tu natáčí filmy v češtině s českými herci.
Volební fígle Kateřiny Konečné
Jiří Leschtina
Co čeká evropský automobilový průmysl? Stávka ve Volkswagenu je jen začátek
Julie Hrstková
Nad Gruzií se vznáší stín vážného občanského konfliktu
Libor Dvořák
Ambiciózní projekt reformy daní z dílny PAQ Research má jediný háček: je navrhovaný v Česku
Apolena Rychlíková