Požehnaní lidé dvojího řádu
Česko je konzervativní jako katolická církev. Ve věci stejnopohlavních sňatků, známých jako sňatky pro všechny, to platí bezezbytku. Vypadá to podivně, když přece všichni vědí, že papež František povolil kněžím žehnání takových svazků, jenže v tom je právě problém: papež nepovolil žehnání sňatku či svazku, neboť ten je v katolické víře svátostí.Žehnat se můžou lidé a potažmo jejich rozhodnutí být s druhým, a to je něco úplně jiného.
Z hlediska světské ani církevní moci se opět nic nemění, zůstává jen pěkné gesto, jež bude bolet jen ty, kteří by chtěli církev jako v 15. století. Požehnat traktor, továrnu nebo dva gaye či lesby, kteří se drží za ruce, jaký je v tom rozdíl?
Katolická církev zřejmě předpokládá, že o takové boží požehnání bude zájem. Ale proč by měl být, když rovnost lásky a veřejného závazku před komunitou a před Bohem se opět nekoná?
Tak jako se nekoná v návrhu, který leží v Poslanecké sněmovně, totiž že v uzavírané veřejné smlouvě stejnopohlavních párů nepůjde o manželství, nýbrž o partnerství, jakkoliv práva uvnitř takových spojení budou víceméně stejná.
Lidé, zdá se, si nejsou rovni ani před Bohem, ani před zákonem, tedy před světskou společenskou smlouvou, kde je dokonce princip rovnosti zajištěn různými listinami práv a svobod.
Boží láska je tu některým vyhrazena víc a jiným méně, i když se už veřejně tak úplně nemá za to, že se překračuje zákon boží a žehná se vlastně velkým hříšníkům. Ale kdo z nás nehřeší, lidé jsou nádoby hříchu…
Nerovnost v bytí
Totéž se děje před zákonem světským, který zajišťuje rovnost v občanském smyslu, ve smyslu věty, „lidé se rodí svobodni a rovni co do práv a důstojnosti“. Evidentně rovni nejsou, má-li politická reprezentace potřebu oddělovat definičně spojení dvou lidí, kteří se mají rádi a chtějí před komunitou učinit veřejný slib podle pohlavního složení.
‚Nenávist vůči queer lidem pramení z nevědomosti,‘ věří 64letá žena z Bratislavy. Její syn žije s partnerem
Číst článek
I společnost bude tedy pouze žehnat, a nevezme žehnané tak úplně vážně.
Nejde jen o slovíčka, jak se snaží někdo naznačit, protože slova jsou v tomto případě zcela zásadní. Mění totiž podstatu věci, vymezují jinou realitu, udržují od-dělení, které porušuje onu vznešenou myšlenku rovnosti v právech a důstojnosti. Teologicky by to jistě bylo složitější, ale i tady se dá říct, že se sortuje mezi věřícími, kteří jdou ke křížku s důvěrou v Boží milost.
Církevní záležitosti samozřejmě patří církvi. Nově povolené žehnání stejnopohlavním párům je pro občanskou většinu zajímavé právě jen v oné paralele, kterou se tu celou dobu snažím vést.
Jak hluboko je v našich hlavách zasuta představa, že se vlastně nic neděje, když a priori dělíme lidi na hodné a méně hodné podle toho, jak se vztahují k otázkám genderu a pohlaví, a ještě tuto nerovnost v bytí ve společnosti fixujeme v pravidlech a zákonech.
A jak se ukazuje, je jedno, jestli jde o boží milost nebo o občanské přijetí, všude lidé dvojího řádu.
Autor je komentátor časopisu Euro
Tato hymna není pro vás. Nad Tatrou se opět blýská
Kamila Pešeková
Žijeme v době změny. Zaniknou statisíce pracovních míst, ale učitelů bude pořád málo
Martin Fendrych
Zatím nejvážnější předvolební vzkaz. Stanjura říká hnutí ANO ‚ne‘
Lukáš Jelínek
Výsluhy jsou nedotknutelné. Bohužel
Julie Hrstková