Mafie, korupce a rasismus slovenských devadesátek v černé komedii. Invalida není o hendikepu, ale pomstě
Laco, údržbář jednoho slovenského muzea, se dostává do složité situace. Hroutí se mu rodina, je okraden slovenskou mafií a navíc se ocitá na invalidním vozíku. V jeho hlavě se ale začne rodit plán na velkolepou pomstu... To je výchozí bod slovenské černé komedie s názvem Invalida, která tento týden vstupuje do českých kin.
„Chtěl jsem se trochu vymanit ze zažité tradice slovenských sociálních dramat. Slováci se rádi rýpají v těžkých tématech, která jdou do hloubky a bolí. Myslím si ale, že my – Češi a Slováci – jsme stále bratrské národy i v tom, že máme radost z humoru. Právě díky němu se můžeme na těžké věci dívat z nečekaných úhlů a vidět vrstvy, kterých bychom si jinak ani nevšimli,“ vysvětluje pro Český rozhlas Vltava scenárista Tomáš Dušička.
Příběh z divokých devadesátek. Černou filmovou komedii Invalida představuje scenárista Tomáš Dušička a režisér Jonáš Karásek
Těmi těžkými tématy jsou v případě Invalidy mafiánské praktiky, které u nás v 90. letech minulého století panovaly, dále rasismus a také ztížený život fyzicky hendikepovaných lidí.
„Už ve svém prvním celovečerním scénáři, pohádce O zakletém králi a odvážném Martinovi, jsem takového člověka měl. Tehdy to byl slepý kovář, který zachraňoval princeznu, a jeho nevýhoda se mu paradoxně stala největší zbraní. To ale byla pohádka. Lacovi je invalidní vozík spíše překážkou,“ přidává Dušička.
„Ať už chceme, nebo ne, lidé, kteří žijí s fyzickým handicapem a jsou třeba odkázáni na vozík, to nemají lehké. I triviální věci se jim dělají hůře, protože jsou na vozíku.“
Podle scenáristy jsou dalšími tématy snímku mafie, podvody a korupce. Invalidní vozík se stal jejich přirozeným nositelem. „Není to film o vozíčkářovi, ale o pomstě a zvládání hněvu,“ zdůrazňuje.
Rasismus a Slovensko
Podle režiséra Jonáše Karáska je dalším důležitým tématem snímku rasismus. „Samozřejmě vedle mafiánských praktik, politiky a spravedlnosti, které se člověk těžko dovolává. A pak často není jiné cesty, než ji vzít do svých rukou,“ myslí si.
Invalida se odehrává v malém nejmenovaném slovenském městě. „Je to sice lokální politika, ale to, co se ve filmu děje, je zmenšenina celého Slovenska,“ říká Karásek s tím, že je příběh je situovaný do 90. let.
„V té době mi bylo 15 až 25 let. Vnímal jsem mečiarovskou dobu i všechny tehdejší praktiky v politice, které mi vadily už jako mladému člověku. Takže je to i způsob, jak se vypořádat s tou dobou,“ uznává režisér.
Natáčení probíhalo mimo jiné ve východoslovenských romských osadách. „Bylo to velmi náročné. Domácí Romy nemůžete úplně omezovat, takže nám různě chodili do záběrů. Přijali jsme, že to tak má být a že to tomu celku dává život. Podmínky, hlavně hygienické, tam byly velmi náročné,“ vzpomíná Karásek.
Tohle všechno pak spolu s Tomášem Dušičkou a hudebníky Matúšem Širokým a Marcelem Buntajem obalili množstvím poněkud absurdních, ale rozhodně ne nepravděpodobných situací.
„Máme ve filmu živé bicí a je to celé velmi živelné. Hudební složka podle mě filmu velmi pomohla,“ dodává režisér.