Mission: Cannes, díl 4. Aňa Geislerová ve filmu Karavan hledá nový začátek
Český film se ve čtvrtek po třech desítkách let vrátil do oficiálního soutěžního programu festivalu v Cannes, a to filmem Karavan. Aňa Geislerová v něm velmi přesvědčivě ztvárnila matku syna na autistickém spektru během neplánované cesty na jih Itálie.
Karavan natočila jako svůj první celovečerní snímek režisérka Zuzana Kirchnerová, promítal se v sekci Un certain regard. V hlavní roli se představuje Aňa Geislerová jako Ester, matka handicapovaného Davida, na cestě po Itálii.
Při návštěvě u přátel, která se kvůli Davidově záchvatu nevyvíjí právě dobře, Ester impulzivně ukradne starý karavan a zamíří na jih Itálie, kde kdysi pracovala v zemědělství. Po cestě se k nim přidá Zuza (Juliana Oľhová), nevázaná a bezpředsudečná dívka s růžovými vlasy. Ta dá přednost společnosti Ester a Davida než svým spolucestujícím s poruchovým autem.
Karavan v Cannes. Už jen účast v soutěži je zázrak, zdůrazňuje česká témata, říká šéfka fondu audiovize
Číst článek
Unavená Ester, která patrně Davida vychovává celý život sama, je přetížená. Na cestě se rozhodne na chvíli nemyslet na to, co bude dál. Podvědomě ale možná směřuje k nějakému restartu, cesta se pro ni stává katarzní zkušeností.
Její syn je už teenager a rozvíjejí se i jeho sexuální potřeby. Ester má problém ho zvládnout fyzicky, když je to třeba, ale zároveň ho oslovuje Davídku a říká mu u jídla stále „papej“. Její postava mísí lásku s únavou, rozpaky z okolí a vlastním svérázem.
David sice vůbec nemluví, ale jeví jasný zájem o Zuzu i další společnost. Ztvárnil ho David Vodstrčil, herec s Downovým syndromem, představující mladíka primárně s poruchou autistického spektra.
Snímek se odvíjí poměrně pomalu po cestě ze severu země na jih. Pro ústřední trojici bez peněz není dovolenkový ráj Itálie s rozvinutou turistickou infrastrukturou, kde je všechno „privato“, nijak pohostinný. Ester míří na chudší a zanedbanější jih země, kde se nebude cítit tak odstrčeně.
V sekci Un certain regard je letos 20 filmů, z čehož je mimochodem devět debutů. Nevýhodou Karavanu může být, že nemá žádný výrazně překvapivý moment nebo dějový zvrat. V kontextu snímků v letošním výběru Un certain regard jde spíše o komornější, skromnější dílo, což ale nemusí být na škodu.
Vynikající autenticita
Karavan naopak vyniká autenticitou, kterou mu propůjčují herecké výkony všech tří hlavních protagonistek a protagonistů. Kameramanky Simona Weisslechner a Denisa Buranová se často pohybují v těsné, intimní blízkosti postav, ale zároveň jim nechávají dostatek prostoru, aby film nepůsobil stísněně.
Chtěla jsem vyprávět o znovunalezené životní radosti, říká Kirchnerová. Její Karavan uvede festival v Cannes
Číst článek
Zdůrazňují nálady a struktury pomocí deště na skle, závěsů nebo sítí, pracují s lomem světla a rozostřením, krajina zůstává spíše v pozadí. Střihač Adam Brothánek volí pomalejší tempo a současný sound filmu dávají svou hudbou Aid Kid a Viera Marinová.
Výzvou byla hlavní role pro Aňu Geislerovou, která svářící se emoce své postavy velmi dobře vykresluje od jedné z úvodních scén na pláži, při které Ester zakrývá rozpaky z toho, že se David nenápadně ukájí.
Ani Esteřin sexuální život není uspokojivý. Její samotu, nedostatek vášně a strádání ale nikdo z mužů, která náhodně v Itálii potká, nezneužívá, spíš vychází vstříc jejím potřebám.
Režisérka, která nedovolí cuknout
„Přála jsem si potkat režiséra nebo režisérku, kteří mi nedovolí cuknout nebo rutinařit a pojmou mě jako stavební materiál, ze kterého si vytvoří, co potřebují. Uvidí ve mně něco, co já sama nechápu,“ vyzdvihla Geislerová práci debutující režisérky Zuzany Kirchnerové už před Cannes v rozhovoru pro Radio Wave.
Pro český film jde o první účast celovečerního filmu v oficiálním soutěžním programu canneského festivalu od roku 1994, kdy se zde promítala Lekce Faust od Jana Švankmajera. Od té doby naši kinematografii až příliš dlouho reprezentovaly jen krátké filmy ve studentské sekci Cinéfondation (dnes La Cinef) nebo minoritní koprodukce.
Festival v Cannes uvede po víc než 30 letech v soutěžní sekci český snímek. O cenu zabojuje Karavan
Číst článek
Šlo o hrané snímky (například Tambylles režiséra Michala Hogenauera, Sto dvacet osm tisíc Ondřeje Erbana, Atlantida, 2003 Michala Blaška) nebo animované (O šunce Elišky Chytkové, Pandy Matúše Vizára). Snímek Zuzany Kirchnerové Bába v roce 2009 sekci Cinéfondation vyhrál, čímž otevřel dveře Karavanu k účasti v letošním programu.
Zuzana Kirchnerová film ve čtvrtek na festivalu uvedla společně s uměleckým ředitelem Cannes Thierrym Frémauxem ve francouzštině a češtině a zdůraznila, že šlo o dlouhou cestu k hotovému dílu. Publikum ji odměnilo, jak je to v Cannes zvykem u každé premiéry s delegací, několika minutami potlesku ve stoje.
Karavan Zuzany Kirchnerové je natočený s citem a pochopením. Vstřebává sice odrazy společenské situace kolem hlavních postav, ale klade důraz hlavně na jejich vnitřní světy a specifické potřeby. Jejich znovupromyšlení, nebo spíše znovuprocítění je nejlepším výsledkem jakékoli lidské cesty, natož takové turbulentní, jako je ta Esteřina po Itálii.