Zloděj se ocitl v pasti auta, které chtěl vykrást. Ďábel tkví v detailu – a ten filmu V pasti uniká

Bill Skarsgard ve snímku V pasti | Zdroj: Bontonfilm

Bohatý starý muž se chce drsně pomstít na bezvýznamném podvodníčkovi, který mu padne do předem připravené a velmi nákladné pasti. Hvězdní herci Bill Skarsgård a Anthony Hopkins zdobí svou přítomností druhořadý akční thriller V pasti.

Premiéry Pavla Sladkého Auto Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jednoduchý koncept, na jehož základě se dá bez velkých producentských nákladů rozvinout vyhrocený thriller se špičkovým obsazením. Tak by se dal popsat klíč, který chtěli využít režisér a producenti filmu V pasti.

Pouliční zlodějíček a neplatič alimentů Eddie (Bill Skarsgård) je zase jednou v tísni. A tak se mu hodí, že narazí na nezamčené luxusní SUV. Prohledá ho, ale pak zjistí, že z auta není úniku.

Ocitl se v totiž pasti pomstychtivého a psychopatického starého lékaře Williama (Anthony Hopkins), který mu chce dát zvrácenou hrou za vyučenou. Touží se pomstít „lůze“ za všechnu nespravedlnost, která ho v jeho úspěšném „selfmademanském“ životě potkala.

Bohatý starý William přišel o dceru a právu prý nebylo učiněno zadost. Aby podvodníčkovi Eddiemu dokázal jeho bezcennost a amorálnost, neváhá sám mučit a vraždit. Tak by se dal shrnout morální a vypravěčský základ filmu. I jeho sociální komentář, pokud lze o něčem takovém v případě V pasti mluvit.

Hodiny v autě na parkovišti

Český producent Petr Jákl (také režisér filmů Jan Žižka, Ghoul ad.) a jeho partneři včetně Sama Raimiho (Spiderman aj.) si námět našli v jihoamerickém filmu 4x4. Remake svěřili scenáristovi Michaelu Arlenu Rossovi, který ho převedl do reálií USA, a režiséru Davidu Yaroveskému. Ten dosud tvořil nepříliš výrazné žánrové (především hororové) snímky.

Zpytování sebe sama v rakouské půjčovně přátel. Satira Páv nutí hledat lidskost v éře povrchnosti

Číst článek

Děj se z převážné většiny odehrává v interiéru luxusního auta fiktivní značky Dolus, které silně připomíná výrobek jednoho z nejznámějších britských výrobců terénních vozů. Dolus je kompletně ovladatelný na dálku, neprůstřelný, pancéřovaný, odhlučněný, odstíněný od mobilního signálu a jeho sedadla můžou trestat nezvaného návštěvníka elektrošoky.

Ve vypjatém až exploatačním thrillerovém pojetí je tak auto dokonalým vězením, až to někdy nedává smysl. Když si kolemjdoucí mladá žena upravuje v odrazu okénka rtěnku, neslyší ani, jak z druhé strany do skla zoufale tluče uvězněný Eddie. Řízení na dálku zase připomíná splněný sen o schopnostech autopilotů blízké budoucnosti.

Horší ale je, že film vůbec nereflektuje samotný automobilismus ani sociální problémy, od kterých se odráží – bezdomovectví, kriminalita a sociální hierarchie působí jako v amerických filmech z Bronxu na přelomu 80. a 90. let.

Napětí by film chtěl mít jako Telefonní budka z počátku tisíciletí. Plachta s nápisem Black Lives Matter zase ukotvuje film v současnosti a technologie v blízké budoucnosti. Všechno má jen obecné kontury, ať už jde o asociální politické smýšlení, oligarchické rysy pojetí spravedlnosti nebo něco jiného ze společenské reality.

Anthony Hopkins ve snímku V pasti | Zdroj: Bontonfilm

V pasti vede jen k plochému pseudo mefistofelskému rozhovoru a hře kočky s myší. Protože ale ďábel tkví v detailu, smysl se z této zobecněné konfrontace po chvíli vytrácí.

V pasti

thriller
USA, 2025, 95 min

Režie: David Yarovesky
Scénář: 
Michael Arlen Ross, Mariano Cohn, Gastón Duprat
Hrají: 
Bill Skarsgård, Anthony Hopkins, Ashley Cartwright, Michael Eklund, Navid Charkhi

Skarsgårdova postava Eddieho stojí výrazně na stereotypu mizerného otce, na který film postupně tlačí víc a víc. Herecké výkony obou hlavních představitelů jsou ale velmi solidní.

V pasti se chce blýsknout referencí ke Zločinu a trestu, ale vypadá to, že ho tvůrci nepotřebovali číst. Půjčují si z něj jenom název, slovníkové heslo. O výčitkách z vraždy, vykoupení, rozkladu doby a hodnotovém a základu klasického románu F. M. Dostojevského nemůže být ve filmu ani řeč. Podobně intenzivně se otírá i o Marxe.

V pasti totiž sleduje jen jeden cíl – vytěžit pro plátna a obrazovky zoufalý boj o život. Po půlhodině filmu se ale zdá, že už jsme v autě na parkovišti zavření o dost déle, což není dobrá vizitka. Auto se pak dá do pohybu a remake se taky výrazněji odliší od původního snímku.

Z pasti úvodního konceptu filmu se prostě nedostanou tvůrci ani diváci až do samotného záměru.

Thriller V pasti má v českých kinech premiéru 3. dubna 2025. 

Pavel Sladký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme