Jiří Sequens podporoval komunistickou stranu nejen seriálem o majoru Zemanovi

Jen málokterý český seriál rozpoutal po listopadu 1989 tak vášnivé diskuse jako Třicet případů majora Zemana. Dílo režiséra Jiřího Sequense je prodchnuté komunistickou ideologií a dodnes slouží jako názorná ukázka propagandy.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Sequens

Jiří Sequens | Foto: Zuzana Humpálová, Jiří Karas | Zdroj: ČTK

Sequens natočil dvacítku celovečerních filmů a inscenací, většinou s kriminální zápletkou, několik filmů dokumentárních a dva seriály. Na stříbrné plátno převedl ikonické zpracování atentátu na Reinhrada Heydricha (Atentát, 1964) i kriminální příběhy podle povídek Jiřího Marka (Hříšní lidé města pražského, 1969).

Přehrát

00:00 / 00:00

Jiří Sequens podporoval komunistickou stranu nejen seriálem o majoru Zemanovi

Přesto je dodnes posuzován (a odsuzován) téměř výhradně za seriál Třicet případů majora Zemana, který byl natočen k 30. výročí vzniku komunistického Sboru národní bezpečnosti a příslušníci komunistické policie měli velký vliv na psaní scénáře. Ukázkový díl seriálu se na televizních obrazovkách objevil už v dubnu 1975, pravidelné vysílání začalo 11. ledna 1976.

Jiří Sequens se narodil v dubnu 1922 v Brně. V roce 1946 absolvoval herectví na brněnské konzervatoři, poté studoval filmovou režii v Moskvě a v Paříži. V roce 1951 debutoval celovečerním hraným snímkem Cesta ke štěstí. Následoval Olověný chléb (1953), v němž se poprvé před kamerou objevila Jana Brejchová.

Ideologické podbarvení seriálu

Koncem 50. let Sequens absolvoval dlouhou cestu po moři, během níž natočil několik dokumentů. Po návratu k hranému filmu se pokusil o psychologický film Útěk ze stínu (1958) nebo kriminální drama Deváté jméno (1963).

Nakonec se našel ve vyprávění dramatických příběhů většinou s historickým pozadím, často politicky angažovaných. Až do konce 80. let také přednášel režii na FAMU.

Přestože někteří z příznivců seriálu o majoru Zemanovi dodnes poukazují na údajně kvalitní filmařskou práci, odborníci se shodují, že ve srovnání s československými filmovými detektivkami z 60. a 70. let působí Třicet případů majora Zemana občas až parodicky.

23:30

O natáčení 30 případů majora Zemana rozhodovalo vnitro. I režiséra vybral ministr, říká historik

Číst článek

Najdou se sice díly dobrodružné povahy (zejména latinskoamerická agentská dvojepizoda Rukojmí v Bella Vista a Poselství z neznámé země), často ale Zeman odhalí zločince spíše náhodou než díky detektivní práci.

Ideologické podbarvení seriálu je zásadní a silné, účelové ohýbání dějin se dá nalézt nejen v dílech, kde hraje politika důležitou roli (Hon na lišku nebo Vrah se skrývá v poli), ale i tam, kde je námět na první pohled apolitický.

Sám Sequens byl člověkem, který se nevyhýbal jakýmkoliv prohlášením na podporu komunisty ovládaného režimu. Byl i jedním z řečníků 28. ledna 1977 v Národním divadle při shromáždění umělců, kteří odsuzovali signatáře Charty 77.

V rozhlasovém archivu se dochovaly rozhovory s Jiřím Sequensem při řadě příležitostí, kdy verbálně podpořil vládnoucí režim – při vzpomínce na zesnulého sovětského představitele Leonida Iljiče Brežněva, při zamyšlení nad projevy Michaila Gorbačova, nad závěry XVII. sjezdu KSČ a podobně.

Těžce nemocný Jiří Sequens zemřel v lednu 2008.

David Hertl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme