Rekonstrukce Automatických mlýnů se povedla. Snad ještě zpřístupnit nábřeží, říká architekt Pleskot

O víkendu byla v Pardubicích slavnostně otevřena Národní kulturní památka Winternitzovy automatické mlýny. Na proměně areálu, který nyní spojuje několik kulturních institucí, se podílely tři subjekty: rodinná Nadace Automatické mlýny manželů Mariany a Lukáše Smetanových, Pardubický kraj (Gočárova galerie) i Statutární město Pardubice (GAMPA, Sféra). Jak se spolupráce povedla? Jaká úskalí s sebou nesla? A co by bylo potřeba ještě doladit?

Pardubice Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Automatické mlýny jsou v jistém slova smysl opravdu unikátní, protože trojice soukromého subjektu manželů Smetanových a kraje a města je natolik originální, že vzbuzuje naději a otázky, zda to bude všechno dobře fungovat. Všechno je možné a já si samozřejmě představuji jen a jen to nejlepší,“ říká architekt Pleskot.

Přehrát

00:00 / 00:00

O Automatických mlýnech s architektem Josefem Pleskotem, architektem Ondřejem Teplým a historikem architektury Františkem Václavíkem

Architekt Ondřej Teplý dodává: „Určitě je to spolupráce, kterou si neuvědomuji, že bych v republice někde viděl. Možná se stalo to, že díky manželům Smetanovým se město a kraj chytly za nos, protože jim unikl takovýto areál, který mohly mít samy pod kontrolou. Zaplať pánbůh, že to byli právě manželé Smetanovi, kteří tu svoji vizi začali přetavovat a nabídli pomocnou ruku váhajícím institucím.“

Jak se do celkového vyznění prostoru propsala skutečnost, že jednotlivé instituce, které momentálně v Automatických mlýnech sídlí, využily služeb různých architektů?

Bývalé obilné silo bude sloužit jako galerie. Vertikální prostor působí stísněně a monumentálně zároveň | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

„Všichni architekti, kteří tam působili, byli natolik spolupráce schopní, že nedošlo ke vzájemnému vyčleňování a touze vynikat jeden na úkor druhého. Celek působí opravdu docela harmonicky, byť se v jednotlivých částech rozpoznává velmi dobře rukopis té či oné strany. Ale to je myslím dobře,“ říká Josef Pleskot.

Nedodělaný areál

Stále se bavíme o povrchu, jak ty stavby působí jako sochy, objekty v prostoru. A skutečně, ten dojem z toho velkolepého zahájení bych neuvěřitelný, energie tam byla silná, protože přišly tisíce lidí. Ale v těch domech potom existují instituce a konkrétní lidé, kteří tam tráví svůj čas a tam z hlediska provozu a vnitřního uspořádání vnímám celou řadu problémů a nejsem tak spokojen jako s vnějškem,“ říká František Václavík.

„Areál v tuto chvíli ještě není dodělaný a potřebuje douzavřít,“ potvrzuje jeho slova Ondřej Teplý.

Co konkrétně se tedy povedlo a co je potřeba v areálu ještě dotáhnout, aby mohl fungovat jako celek? Jak bude vypadat druhá etapa přestavby Automatických mlýnů? Poslechněte si celý rozhovor s architektem Josefem Pleskotem, architektem Ondřejem Teplým a historikem architektury Františkem Václavíkem výše.

Marcela Navrátilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme