Restaurátoři v Národním divadle v Praze opravují nástropní malby a lunety
Ve foyer historické budovy Národního divadla v Praze roste lešení. Restaurátoři tam opraví nástropní malby a lunety autorů Františka Ženíška a Mikoláše Alše. Rekonstrukce, rozdělená do tří etap, vyjde na 1,5 milionu korun. Opravy pokračují už osmým rokem, financuje je mecenáška a filantropka Dadja Altenburg-Kohlová.
Foyer historické budovy Národního divadla se proměnilo v staveniště. Zaplnily ho trubky, z kterých se staví lešení. Následně sem přijdou restaurátoři, aby dokončili poslední fázi restaurování.
„Na straně je luneta Zřídla, Rudohoří, Jizera, Boj se saní a Průsmyky a na nástropním poli je malba Znovuvzkříšení umění od Františka Ženíška. K tomu se budou ještě restaurovat dekorativní malby, které lemují lunetová pole,“ vypočítává akademický malíř Tomáš Záhoř díla, která ještě zbývá restaurovat.
V Národním divadle v Praze se opravují nástropní malby a lunety. Práci restaurátorů přihlížela Marina Feltlová
Postup je vždy stejný - všemu předchází pečlivá dokumentace. „Podstatné jsou ultrafialové paprsky, kterými fotíme v noci. Tím zjistíme přesný rozsah poškození a hlavně rozsah nepůvodních barevných vrstev, jako jsou retuše a novější zásahy. Další etapou je čištění suchou cestou, kdy speciálními houbičkami sejmeme prachový depozit nanesený klimatizačními procesy a pohybem ve foyer. A potom přijde na řadu čištění chemické, které je náročné, dělá se v několika fázích opakovaně, a až po dokončení čištění se tmelí a retušuje,“ vysvětluje Tomáš Záhoř.
Už během předchozích dvou etap se zjistily zajímavé poznatky o autorství děl, dodává konzervátorka Petra Daňhelová.
„Když se uvádí, že to jsou lunety Mikoláše Alše a nástropní malby Františka Ženíška, tak já říkám, že ideově. Oni jsou v podstatě tvůrci návrhů, které ovšem přenášeli v reálu na to místo úplně jiní umělci. Jestli tam nějaký Aleš je, tak je jenom v postavě hlavního hrdiny a v Moraně. S Ženíškem to bylo o něco lepší, protože si myslíme, že tady na některých partiích skutečně pracoval vlastní rukou. Byli tady i další autoři jako Šubič a Roubalík, kteří malovali to gró z toho, co Ženíšek navrhl.“
Výslednou podobu zrestaurovaných děl si budou moct návštěvníci Národního divadla prohlédnout za půl roku.