Restaurátoři v Národním divadle v Praze opravují nástropní malby a lunety

Ve foyer historické budovy Národního divadla v Praze roste lešení. Restaurátoři tam opraví nástropní malby a lunety autorů Františka Ženíška a Mikoláše Alše. Rekonstrukce, rozdělená do tří etap, vyjde na 1,5 milionu korun. Opravy pokračují už osmým rokem, financuje je mecenáška a filantropka Dadja Altenburg-Kohlová.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V historické budově Národního divadla bylo dokončeno restaurování první části lunet z cyklu Vlast a Úpadku umění z triptychu Umění

V historické budově Národního divadla bylo dokončeno restaurování první části lunet z cyklu Vlast a Úpadku umění z triptychu Umění | Foto: Jan Masník

Foyer historické budovy Národního divadla se proměnilo v staveniště. Zaplnily ho trubky, z kterých se staví lešení. Následně sem přijdou restaurátoři, aby dokončili poslední fázi restaurování.

„Na straně je luneta Zřídla, Rudohoří, Jizera, Boj se saní a Průsmyky a na nástropním poli je malba Znovuvzkříšení umění od Františka Ženíška. K tomu se budou ještě restaurovat dekorativní malby, které lemují lunetová pole,“ vypočítává akademický malíř Tomáš Záhoř díla, která ještě zbývá restaurovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Národním divadle v Praze se opravují nástropní malby a lunety. Práci restaurátorů přihlížela Marina Feltlová

Postup je vždy stejný - všemu předchází pečlivá dokumentace. „Podstatné jsou ultrafialové paprsky, kterými fotíme v noci. Tím zjistíme přesný rozsah poškození a hlavně rozsah nepůvodních barevných vrstev, jako jsou retuše a novější zásahy. Další etapou je čištění suchou cestou, kdy speciálními houbičkami sejmeme prachový depozit nanesený klimatizačními procesy a pohybem ve foyer. A potom přijde na řadu čištění chemické, které je náročné, dělá se v několika fázích opakovaně, a až po dokončení čištění se tmelí a retušuje,“ vysvětluje Tomáš Záhoř.

V Národním divadle začíná restaurování nástěnných maleb | Foto: Filip Jandourek

Už během předchozích dvou etap se zjistily zajímavé poznatky o autorství děl, dodává konzervátorka Petra Daňhelová.

„Když se uvádí, že to jsou lunety Mikoláše Alše a nástropní malby Františka Ženíška, tak já říkám, že ideově. Oni jsou v podstatě tvůrci návrhů, které ovšem přenášeli v reálu na to místo úplně jiní umělci. Jestli tam nějaký Aleš je, tak je jenom v postavě hlavního hrdiny a v Moraně. S Ženíškem to bylo o něco lepší, protože si myslíme, že tady na některých partiích skutečně pracoval vlastní rukou. Byli tady i další autoři jako Šubič a Roubalík, kteří malovali to gró z toho, co Ženíšek navrhl.“

Výslednou podobu zrestaurovaných děl si budou moct návštěvníci Národního divadla prohlédnout za půl roku.

Marina Feltlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme