Velké divadlo v Moskvě má nového ředitele Vladimíra Urina
Na ruské umělecké scéně dochází k další velké změně. Ministr kultury Vladimír Medinský odvolal dlouholetého ředitele moskevského Velkého divadla Anatolije Iksanova. Ten úspěšně provedl generální rekonstrukci historické budovy a zasadil se o to, aby se divadlu vrátilo jeho někdejší světové renomé. První ruská baletní a operní scéna v poslední době zaznamenala nejen řadu úspěchů, ale i skandálů.
Herci Velkého divadla mají sice různé názory na umění, ale shodují se v tom, že Anatolij Iksanov byl jedním z nejlepších ředitelů. „Pozvedl úroveň divadla po jeho úpadku, ano, i takové období bylo. Iksanov vrátil divadlu jeho velikost a slávu,“ hodnotí ředitelka opery pěvkyně Makvala Kasrašviliová.
Událostí, o které se mluví, je například nejnovější uvedení opery Kníže Igor v novátorské režii Jurije Ljubimova. Pověst první scény ale pošramotil skandál kolem šéfa baletu Sergeje Filina, kterému maskovaný muž v lednu chrstnul do tváře kyselinu sírovou.
Umělec je od té doby téměř slepý a čekají ho další operace. Podezřelým je sólista baletu Pavel Dmitričenko. Následovaly další aféry a demonstrativní odchody uražených a přestárlých hvězd. Situaci má uklidnit jeden z nejschopnějších divadelních manažerů Vladimír Urin:
O změnách ve Velkém divadle v Moskvě informoval zahraniční zpravodaj ČRo Martin Dorazín
„Mohu rovnou říci, že moje rozhodnutí nebylo z jednoduchých. Nabídku jsem přijal až po dlouhém přemýšlení. Velmi důležité je, že se přechod od jednoho ředitele k druhému odehrává civilizovaně a bez emocí,“ říká Urin.
Vladimír Urin přichází z funkce šéfa Moskevského akademického hudebního divadla. Je známý jako výtečný organizátor – zakládal rusko-americký divadelní festival, francouzsko-ruský časopis scéna, stál u vzniku prestižní divadelní ceny Zlatá maska, je ředitel tanečního festivalu a vyučuje managementu v oblasti umění.
Ve Velkém divadle nechystá revoluční změny. Soubor první scény čeká premiéra Evžena Oněgina a vystoupení v Londýně. To ale nejsou jediné pozoruhodné změny v nejvýznamnějších ruských kulturních institucích.
Před několika dny skončila ve funkci Irina Antonovová, ředitelka Puškinova Státního muzea výtvarného umění. Zasloužila se především o sbírky obrazů XIX. a XX. století. Její vášeň se jí zřejmě stala osudnou. Odvážila se požádat o vrácení nejcennějších děl petrohradskou Ermitáž, tak aby kolekce moderního umění byly ucelené a na jednom místě, jak tomu kdysi bývalo.
Část odborné veřejnosti to vzala jako rozmar, troufalost nebo pošetilost a ministr kultury starou dámu z čela jedné z nejlepších evropských galerií odvolal. Irina Antonovová ji vedla celých 52 let.