Restaurátorům při opravách gotických děl pomáhají moderní technologie
Národní galerie má ve svých sbírkách různé artefakty, od orientálních zbraní, přes grafiky, sochy až po moderní malbu. Cennou položku představuje také sbírka gotického umění. Přístupná je v Anežském klášteře v centru Prahy. Než se ovšem gotické obrazy a sochy vystaví, musí projít náročným restaurováním, při němž se používají i moderní technologie.
Anna Třeštíková o díla starých mistrů pečuje v malé dílně připomínající něco mezi laboratoří, výtvarným ateliérem a operačním sálem.
Zkušenosti s restaurováním má dlouholeté, opravovala třeba reliéf Mistra týnské Kalvárie, Oplakávání Krista, nebo obrazy z dílny Mistra Litoměřického oltáře. V současné době restauruje sochu Madony Ochranitelky z Budyně nad Ohří.
V dílně restaurátorky Anny Třeštíková natáčela redaktorka Českého rozhlasu Eva Rajlichová.
Po vyhodnocení průzkumu a poradě padlo rozhodnutí zbavit ji nepůvodní polychromie, tedy barevného nátěru.
„Problém byl, že po odstranění polychromie na některých místech byly hluboké defekty způsobené červotočem,“ vysvětluje Třeštíková a dodává, že chybějící místa se musely vytmelit, aby nedeformovaly výraz sochy.
I když přišla o růžové tváře a zlaté roucho, madona vypadá naopak lépe. Divák si může vychutnat jemnou řezbu. Po původním vzhledu barvotiskové figurky z pouti už není ani stopy.
Práci restaurátorům ulehčují nové technologie, včetně těch, které přejímají z lékařství, například tomograf. „Scany, které z toho máme, nám pomohou podívat se do sochy,“ říká restaurátorka.
Anna Třeštíková i její kolegové nemají jednoduchou práci. Musejí být trpěliví, věci znalí a navíc mít i estetické cítění a schopnost vcítit se do autora díla. Právě díky ním se ale gotické sochy a obrazy zachovají i pro další generace.