Kontrola v ŘSD je jen iluze, popisuje odvolaná manažerka Pošvářová

Odvolaná manažerka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová trvá na svém – okolnosti výstavby některých staveb v Česku jsou podivné. Českému rozhlasu řekla, že ji ohledně některých případů už kontaktovala policie. Podle Pošvářové také ŘSD vytváří dojem, že stavby kontroluje, ale ve skutečnosti úřad nemá dostatečný počet lidí ani technické zázemí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Miloslava Pošvářová, odvolaná ředitelka Úseku kontroli kvality staveb

Miloslava Pošvářová, odvolaná ředitelka Úseku kontroli kvality staveb | Foto: Šárka Ševčíková

Ředitelství silnic a dálnic a jeho bývalá šéfka odboru kontroly Miloslava Pošvářová se shodují, že dochází k poškozování státu. Pošvářová tvrdí, že za to může ŘSD.

„Některé okolnosti, které se vyšetřují, jsou velmi podivné, jako třeba záležitost mostu v Brně, ocelové konstrukce, další podepsání víceprací na některých stavbách a podobně,“ poznamenala Pošvářová ve 20 minutách Radiožurnálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Martina Veselovského ve 20 minutách Radiožurnálu byla odvolaná manažerka ŘSD Miloslava Pošvářová

Ředitelství silnic a dálnic naproti tomu tvrdí, že tím, kdo škodí státnímu zájmu, je odvolaná šéfka odboru kontroly.

„Paní Pošvářová nepředáním podkladů a výsledků průzkumů D47 generálnímu řediteli ohrožuje a oslabuje pozici státu ve věci soudních sporů,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Zopakovala tak jeden z důvodů, které zazněly už včera, další byly „dlouhodobé odmítání pracovní komunikace a spolupráce s generálním ředitelem a dalšími členy vedení ŘSD a neplnění pracovních úkolů“.

Pošvářovou odvolal ředitel ŘSD Pavel Kočica. Ten vede společnost od podzimu. Do funkce ho dosadil ministr dopravy Zdeněk Žák namísto odvolaného Davida Čermáka.

‚Nechtěla jsem předávat dílčí výsledky‘

Důvod uvedený v okamžité výpovědi byly podle Pošvářové materiály k D47. O opravu zvlněné dálnice se pře stát se zhotovitelem stavby, společností Eurovia.

Pošvářová nepopírá, že materiály Pavlu Kočicovi nepředala, hájí se však, že k tomu měla důvody. Řekla třeba, že ředitel na rozdíl od členů komise k D47 neměl podepsanou mlčenlivost nebo že v materiálech jsou zatím jen dílčí výsledky.

„Já jsem považovala za naprosto logické, aby se dokončily ty ostatní vrty, analýzy, zkoušky, a potom se tyto výsledky zkompletovaly, předaly znaleckému ústavu, který by na základě toho vytvořil znalecký posudek a en bloc by se celý ten balík informací předal k rozhodčímu soudu. A pak je logické, že je možné publikovat tyto výsledky,“ řekla.

Šéfem Ředitelství silnic a dálnic byl jmenován Pavel Kočica | Foto: ČTK

Dílčí výsledky prý nechtěla předávat i kvůli několik měsíců starému rozruchu, který vzbudilo prohlášení ministra Zdeňka Žáka.

„Těsně před volbami vznikla aféra o tom, že pan ministr Žák publikoval informaci o tom, že se musí celá dálnice rozbourat. Takže já jsem se poučila, protože n základě požadavku ministerstva dopravy jsem předala také dílčí informaci, a ona byla vypuštěna ven, aniž by byla jakkoli odborně komentována, takže když jsem se potom doslechla, že se celá dálnice bude bourat, tak mě polilo horko, říkala jsem, tohle přece nemůže říkat soudný člověk, protože to není možné, nemůžete zbourat dálnici,“ dodala.

Opominuté reklamace

Pošvářová v rozhovoru zmínila i poměry v ŘSD, jak je za rok a půl ve funkci poznala. Kontrola staveb podle ní nefunguje správně. Při své práci prý narážela na to, že měla v týmu málo lidí, i na neochotu řešit problémy ze strany vedení.

„Pokud děláte v rámci nějakého týmu, tak očekáváte, že ti lidé s vámi spolupracují. To znamená, že ve chvíli, kdy zjistíte, že třeba jsou vady v přípravě projektů a sdělíte to příslušnému řediteli, tak příslušný ředitel udělá takové opatření, aby se ty chyby napravily. Ta reakce byla taková, že my chyby neděláme,“ podotkla Pošvářová.

Podle ní dění na ŘSD vytváří dojem, že někdo spolupracuje s firmami na tom, aby se u drahých nebo nekvalitních staveb nepřišlo na chyby.

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy | Foto: ČTK

„Já jak jsem kontrolovala třeba reklamace, tak jsem zjistila, že se nereklamovalo v termínu, že se shodou okolností přišlo na to, že reklamace se neudělala, protože se reklamovalo měsíc po termínu nebo týden po termínu, což je velmi zajímavé, protože když si představíte, že mají všichni ty termíny stanoveny a přesně ví, kdy ty záruční lhůty končí, tak je velmi zvláštní, že přehlédnou, že ten termín vypršel a nestihl se reklamovat,“ popsala.

Sama se prý snažila vytvořit systém, který by podobným chybám zamezil.

„My jsme byli před zavedením elektronického systému řízení jak přípravy staveb, kontroly staveb v průběhu výstavby, tak v rámci záruční doby, ale tomu se zamezilo, takže to se nepodařilo,“ řekla.

Český rozhlas, Martin Veselovský, Květa Moravcová, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme