Národní technické muzeum vystavuje vzácné vozy Maserati
Národní technické muzeum na pražské Letné v těchto dnech vystavuje unikátní čtveřici vozů Maserati k 100. výročí této slavné značky. Mimo jiné tu je k vidění unikátní závodní monopost 6C-34, kterých se vyrobilo pouze sedm kusů. Jeho odhadovaná cena tak sahá do stamilionů korun. Tato předválečná formule byla v Česku naposledy před 80 lety. Tehdy v jejích troskách na Masarykově okruhu v Brně zahynul český jezdec Josef Brázdil.
Jen málokteré motoristické srdce se při burácení tohoto stroje nerozbuší. Na bocích blýskavé červené karoserie najdeme odznáčky s typickým Neptunovým trojzubcem. Motor o výkonu 260 koní zde maskují ladné křivky designérské školy Maserati. Tohle je 6C-34.
„Vyznačuje se tím, že to byl šestiválcový motor, stavitelný podvozek, nové brzdy, neuvěřitelný výkon, nízká hmotnost a zvláštní ovladatelnost se zvláštním řazením,“ popisuje Oldřich Smola z pražského Maserati klubu.
Všech sedm vyrobených monopostů bylo určeno pro závody tehdejší Formule Grand Prix. V roce 1934 se za volantem tohoto vozu zúčastnil seriálu na Masarykově okruhu v Brně také slavný italský závodník Tazio Nuvolari. Skončil třetí. Velká cena Československa byla jedinou, kterou Létající Mantovan nikdy nevyhrál.
„Smutná historka se váže k Josefu Brázdilovi, který měl tento vůz také. Bohužel před začátkem, při neoficiálním tréninku se na tomto voze zabil,“ připomíná Smola.
Josef Brázdil byl vůbec první závodník, který na brněnském okruhu přišel o život. Nad jeho smrtí do dneška visí otazníky. Stejně jako nad cenou vozu, který řídil. V aukci by u ostatních kousků stejného typu šplhala do stamilionů korun, historická hodnota je nevyčíslitelná.
Podobně je tomu i u dalších tří exponátů Maserati, které jsou v Národním technickém muzeu do pátečního odpoledne k vidění.