Dálnice D3 bude hotová za tři roky, slíbil Dobeš na jihu Čech

Ministr dopravy Pavel Dobeš slíbil na své návštěvě jižních Čech urychlení dostavby dálnice D3 – hotová by podle něho měla být do konce roku 2015. Na programu jednání jsou i železniční koridor, rychlostní silnice nebo komunikace spojující České Budějovice s Temelínem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rozestavěná část dálnice D3 od Tábora směrem k Veselí nad Lužnicí bude hotová až v polovině roku 2013

Rozestavěná část dálnice D3 od Tábora směrem k Veselí nad Lužnicí bude hotová až v polovině roku 2013 | Foto: Petr Sehnoutka

Příslib rychlejšího dokončení dálnice D3 je asi nejdůležitější zprávou, kterou dnes ministr Dobeš na jih Čech přivezl. Ministerstvo včera vypsalo výběrové řízení na stavbu dalších dvou úseků dálnice D3. Jde o celkem 18 kilometrů mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic a mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem u Tábora.

„Tyto úseky předpokládáme, že budou vysoutěženy v roce 2012 s předpokladem, že pokud stihneme vysoutěžit v průběhu léta, že bychom mohli ještě na konci stavební sezony někde v průběhu října začít se samotnou stavební částí, která by měla být dokončena v úseku Borek-Úsilné 10. měsíce roku 2014 a Veselí-Bošilec 11. měsíce roku 2015,“ prohlásil Dobeš.

Letos se dostaví úsek dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, upřesňuje ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl:

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr Dobeš potvrzuje dokončení D3

„Na stavbě dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí, která se v současné době staví, budeme v letošním roce dokončovat tři velké mosty a předpokládaný termín zprovoznění stavby je v polovině roku 2013. Bude se to zprovozňovat jako celek, protože tam není možné z té dálnice sjet.“

Zbytek trasy směrem k Českým Budějovicím, zhruba 18 kilometrů, by se mohl podle ministra Dobeše postavit v takzvaném režimu PPP – partnerství veřejného a soukromého sektoru s pravděpodobným zahájením výstavby v roce 2013.

Spojnice Budějovice - Temelín povýší

Jedna z novinek se týká i silnice II. třídy z Českých Budějovic k Temelínu a do Týna nad Vltavou, která přejde v dohledné době do majetku a kompetence státu. Ministr Dobeš slíbil, že se z ní po rekonstrukci stane kvalitní silnice I. třídy, což požadovaly i samosprávy 32 obcí ležících v okolí elektrárny vzhledem k plánované dostavbě jaderné elektrárny.

Rekonstrukce však ještě proběhne v režii kraje. „Co se týče samotného převedení, proběhne hned poté, co dojde k opravě ze strany kraje, protože tam je plánovaná oprava ještě z prostředků regionálního operačního programu,“ řekl Dobeš.

„Stát ponese následně finanční prostředky na opravy a údržbu a já si myslím, že s ohledem na prioritu a dostavbu jaderné elektrárny Temelín si to jak Jihočeský kraj, tak jednotlivé obce zaslouží,“ dodal.

Kraj po převedení silnice na vyšší třídu ušetří. „Bude to samozřejmě znamenat úsporu prostředků na údržbu té silnice, ale hlavně to bude znamenat úsporu investičních nákladů, co se týče oprav jakéhokoli druhu,“ řekl Radiožurnálu krajský radní Václav Král.

Železniční koridor vezme peníze menším stavbám

Dalšími tématy jednání byly rychlostní silnice R3 a R4 nebo čtvrtý železniční koridor směrem na Prahu.

Koridor by měl být hotový do roku 2017, podle ministra Dobeše patří mezi hlavní priority dopravních staveb na jihu Čech. Cesta z Českých Budějovic do Prahy vlakem by se měla zkrátit na 90 minut. Zpozdí se ale stavba obchvatů kolem měst a obcí a také menší stavby na železnici.

„Co se týče tohoto koridoru, je v tuhle chvíli ve střednědobém výhledu rozpočtován ze strany Správy železniční dopravní cesty, tedy financování na jednotlivé úseky je. A to, že nemáme finanční prostředky na dílčí tratě – my směřujeme právě na jednotlivé koridory právě z toho důvodu, že se jedná o největší částky, které můžeme vyčerpat z operačního programu Doprava,“ vysvětlil Dobeš.

Ivan Mls, Lucie Maňourová, Martin Pokorný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme