Praha přijde od září o tři tramvajové linky. Omezí se i další spoje
Praha šetří a od září úplně zruší tři tramvajové linky, a to 15, 19 a 21. Také výrazně omezí další spoje hromadné dopravy. Podle kritiků se to negativně dotkne desetitisíců cestujících.
Cestující se musí od září připravit na rozsáhlé změny a škrty v hromadné dopravě v Praze. I sami radní, kteří dnes změny schválili, původně váhali. Zářijový termín totiž považovali vzhledem k připomínkám odborníků za nereálný. Se změnami navíc nesouhlasí některé městské části a občanská sdružení.
I přes připomínky odborníků a také městských částí se změny v pražské MHD v souvislosti se zavedením takzvaných metropolitních linek neodkládají a začnou od září platit. Pražský magistrát se rozhodl termín neprodlužovat.
Změny v pražské MHD posala v Odpoledním Radiožurnálu reportérka Evelyna Kulíšková
Podle primátora Bohuslava Svobody je pro hlavní město výhodnější se změnami začít co nejdřív: „Ten základní princip, že chceme racionalizovat, zrušit duplicity, vytvořit něco jako páteřní síť dopravy - to zůstává.“
„Otevřené jsou otázky toho, jaký bude finanční dopad těchto opatření a pokud se dohodneme, že některé zdvojení linky není nutné nebo naopak je nutné ještě další, není žádný problém to zapracovat," uvedl Svoboda.
Zrušeny budou tramvaje číslo 15, 19 a 21. Páteřní tramvajové spoje budou tvořit linky číslo 3, 9, 11, 17 a 22, budou mít ve špičce intervaly čtyři minuty. Celkem 38 autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy mimo jiné spoje číslo 119, 125, 136, 140, 167, 170, 177, 180 či 197.
Připomínky odborníků z ČVUT se údajně týkaly ekonomický dopadů a okrajových změn, proto nakonec radní vyhodnotili, že vše se stihne zapracovat v původním termínu. Dopracovaný návrh by se jim na stůl měl dostat v polovině srpna.
Podle pražského radního pro dopravu Josefa Noska odborníci zpochybnili například výši úspor, která byla původně vyčíslena na 400 milionů. Připomínky dotčených městských částí Nosek okomentoval tak, že žádná nevyslovila nesouhlas se systémem.
To ale popírá například Praha 5, která proti záměrům magistrátu vydala prohlášení, žádá o přehodnocení a celý plán považuje za neodborný a nepřijatelný.
O velkých změnách v pražské MHD diskutovali v Ozvěnách dne náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek z ODS a Petr Štěpánek, zastupitel Prahy 4 a předseda pražských Zelených
Na plánované změny včetně rušení některých autobusových i tramvajových linek nereagují kladně ani samotní Pražané. Například právě obyvatelé Prahy 5 proti změnám vypsali 3 petice, například proti zrušení autobusové linky 123, která vedla z centra městské části do jedné z hojně obydlených částí.
Spokojeni nebudou ani obyvatele největšího pražského sídliště Jižní Město. Proti plánu se ozvaly také některé občanské iniciativy, například sdružení AutoMat, které navržené změny považují za neefektivní, především proto, že pro vícečetné přestupy, které se zavedením metropolitních linek souvisí, Praze chybí infrastruktura a také časté dopravní zácpy by zkrácené intervaly úplně znehodnotily.
Systémová změna nebo pouhé škrty?
Náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek z ODS v Ozvěnách dne poznamenal, že systémové opatření nebylo v pražské MHD realizováno zhruba 14 let. Navíc je třeba promítnout změny v systému, které přinesla rozšiřující se síť metra.
Praha zřejmě zruší stomilionový tendr na dodávku karet Opencard
Číst článek
„Ekonomické hledisko není tím podstatným. Podstatné je nastavit systém tak, aby byl konkurence schopný a přívětivý pro cestující.“
Petr Štěpánek, zastupitel Prahy 4 a předseda pražských Zelených však změny považuje za pouhý škrt. „Místo, aby se škrtalo v Blance, kde město přiznává, že miliardy mizí v tunelu, tak šetří na MHD. Důsledkem je více lidí v autech, hluk a znečištění.“
Štěpánek kritizoval, že magistrát změny řádně neprojednal s městskými částmi. „V dopravě ubude téměř půl miliardy a lidé budou vícekrát přesedat.“ Podle jeho názoru budou lidé cestovat déle a častěji přesedat.
S tím však Nosek nesouhlasil. „To, co se bude škrtat, jsou tzv. souběhy – typická je třeba Evropská třída, kde jezdily vedle sebe tramvaje i autobusy. Lidé budou opravdu přesedat častěji, ale za to se z bodu A do bodu B přepraví rychleji.“
Petr Štěpánek však argumentoval, že zavedení více přestupních uzlů cestujícího naopak zpomalí. „A hlavně mu ubyde jistota, že se dostane tam, kam má pohodlně. A to největší nedostatek tohoto návrhu.“
„Po zavedení provozu od 1. Září provedeme zhruba v polovině analýzu změn. Budeme se ptát lidí, zda jim to vyhovuje,“ ujistil náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek z ODS.
„Měli jsme měsíce a roky systém projednat, udělat analýzu předem a potom se rozhodnout. Místo toho zlikvidují službu občanům a budou to analyzovat, až když nebude existovat. To je špatně,“ posteskl si Petr Štěpánek, zastupitel Prahy 4 a předseda pražských Zelených.