Pražské odbory MHD předložily požadavky, stávka není odvolána
Odboráři Dopravního podniku města Prahy jednali s krizovým štábem magistrátu o podmínkách, za kterých jsou ochotni odvolat hrozbu stávky. Požadují, aby město doplatilo podniku téměř dvě miliardy korun na provozní náklady. Slib o splnění požadavků chtějí do středeční půlnoci.
Odbory také trvají na zastavení propouštění zaměstnanců a žádají odchod ředitele Radka Novotného, který má v podniku na starosti outsourcing.
Jak v rozhovoru pro Rádio Česko uvedl Jiří Obitko, předseda odborové organizace Dopravního podniku, odboráři předali sedm požadavků, které chtějí splnit. "Ani v jednom bodu jsme nedošli k uspokojivému závěru, ke kompromisu," řekl Obitko.
Odbory DPP předaly magistrátu sedm požadavků. Čas na slib jejich splnění má město do středeční půlnoci. Podrobnosti řekl Rádiu Česko Jiří Obitko, předseda odborové organizace Dopravního podniku.
Výsledkem jednání je tedy podle něj dohoda, že krizový štáb písemnou formou do 11. listopadu odpoví na sedm požadavků. "S tím, že se jedenáctého v poledne sejdeme a budeme pokračovat v jednání," dodal.
Jednání za zavřenými dveřmi bylo bouřlivé, ozýval se křik a v 10 hodin z něj odešel pražský primátor Pavel Bém. Podle Ondřeje Schneidera, který v odborovém svazu pracovníků dopravy vede sekci MHD, bylo jednání zpočátku hektičtější, ale po vzájemném vyjasnění stanovisek došlo k určitému posunu.
"Z mého pohledu bylo nejdůležitější, že jsme dostali k dispozici smlouvu o zajištění veřejné služby. Normálně nemáme přístup ke smlouvám, ale v této smlouvě vznikly dost značné nejasnosti. Takže nám byla na požadavek pana primátora předána, abychom se s ní mohli seznámit," uvedl.
Oddálilo jednání odborářů s primátorem Bémem stávku v pražské hromadné dopravě? V Poledních ozvěnách Rž odpovídal Ondřej Schneider, který v odborovém svazu pracovníků dopravy vede sekci MHD.
Nejdůležitějším požadavkem, ze kterého nehodlají odboráři ustoupit je podle Schneidra to, aby magistrát dorovnal prokazatelnou ztrátu dopravního podniku za jeho přepravní výkony. "Podle předběžné kalkulace na základě smlouvy jde o částku 1,9 miliardy korun," uvedl.
"Kdybychom dopředu věděli, co ve smlouvě přesně je, a nebyla by taková disproporce mezi tím, co má dostat dopravní podnik a tím, co se skutečně předpokládá, tak by k této situaci ani nedošlo," uvedl Ondřej Schneider, jeden z předáků dopravních odborů.
Magistrát DPP slíbil 900 milionů
Primátor Pavel Bém na jednání slíbil, že magistrát nenechá dopravní podnik padnout a dofinancuje pohledávky za rok 2009. Nabídl Dopravnímu podniku dalších 900 milionů korun, jako zúčtovatelnou zálohu.
Odboráři primátorovi vytýkali, že o podfinancovaní dopravního podniku několik měsíců dopředu věděl a nepodnikl nic pro jeho záchranu. Zástupci zaměstnanců se také obávají, zda slíbených 900 milionů bude stačit. Kromě financování mezd je potřeba také zaplatit dluhy.
Složitá jednání prý zřejmě budou kolem rozpočtu na rok 2010. Magistrát chce vidět jasně a transparentně vykázané náklady.
Stávka nebyla odvolána
Odbory kvůli situaci připravují stávku. Zda se uskuteční, stále není jasné. "Stávka je stále aktuální. Sice jsou nějaké návrhy, ale pořád nemáme stoprocentní garanci, že to tak bude," uvedl Schneider.
"Stávka je připravena. Máme i podporu jiných odborových svazů ČMKOS," doplnil předseda odborové organizace DP Jiří Obitko.
Odboráři už pro jistotu připravili výzvu pro konkurenční dopravce, aby v případě stávky neposkytli magistrátu své vozy a zaměstnance pro náhradní dopravu.