V Týně nad Vltavou jezdí první elektrobus. Zatím na zkoušku
Elektromobilem se téměř nikdo z nás ještě nesvezl a už se na silnice snaží prodrat také elektrobus. V Týně nad Vltavou bude po tři týdny bude vozit cestující nejen po městě, ale i do čtyři kilometry vzdálené obce Hněvkovice a do Jaderné elektrárny Temelín. Testovací jízda rozhodne, zda s ním lidé budou jezdit na nákupy nebo k lékaři naprosto běžně.
„To se vůbec nestartuje. Jenom otočíte klíčkem, odbrzdíte, šlápnete na plyn a jedete. Má to jednu rychlost, a čím víc přidáváte, tím rychleji jedete,“ ukazuje Jaroslav Raučina, řidič prvního týnského elektrobusu.
Jak dál vysvětluje, vozidlo dokáže vyvinout rychlost až 65 kilometrů v hodině a na jedno nabití ujede 150 kilometrů.
„Tady po Týně jezdím tak padesátkou až šedesátkou a jednou za dva dny to dávám na nabíječku,“ upřesňuje Jaroslav Raučina.
Uvnitř elektrického minibusu je 15 míst na sezení a 14 k státní. Vejde se do něj také jeden kočárek a jeden vozík pro invalidy. Nastoupit se dá pouze jedněmi dveřmi, zato však dostatečně velkými. „To si lidi chválí, že se sem vejdou i ti obéznější,“ dodává s úsměvem šofér.
Náklady na spotřebu jsou zhruba poloviční oproti naftovému motoru, na druhé straně cena elektrobusu bude přibližně o třetinu vyšší než u běžných autobusů.
Do běžného provozu v roce 2020?
A tak i generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar netrpělivě čeká, jak dopadne třítýdenní testovací jízda.
„Samozřejmě budeme hodnotit ekonomiku, budeme hodnotit jízdní vlastnosti. Uděláme také anketu s cestujícími, jak jim toto vyhovovalo, a pak to zásadní, co bude, s výrobcem jak dál. Z tohoto důvodu jsme si ho od výrobce půjčili a nasadili jsme ho právě na Jadernou elektrárnu Temelín, což se nabízí vzhledem k tomu, že je to autobus na elektřinu,“ říká ředitel.
Elektrobus bude v Týně nad Vltavou vozit cestující až do 6. května. Pokud se město skutečně rozhodne provozovat ho i v budoucnu, vidí Robert Krigar jako reálný termín rok 2020.