Delfín, Albatros i ALCA. Před 100 lety vznikl jeden z největších výrobců letadel Aero

Přesně před 100 lety, 25. února 1919, vznikl v Praze jeden ze tří největších prvorepublikových výrobců letadel, společnost Aero. Za dobu své existence vyráběla auta, licenční letouny od jiných firem, ale i celou řadu vlastních strojů. Mezi nejznámější letouny patří L-39 Albatros, L-29 Delfín nebo současné bitevníky českého letectva L-159 ALCA. Aero ale vyrábělo také civilní stroje. Firma funguje dodnes pod názvem Aero Vodochody.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Po vzniku samostatného Československa 28. října 1918 bylo jasné, že nová republika bude potřebovat silné letectvo. Některé oblasti se totiž od nového státu chtěly odtrhnout, na jiné si kladly nároky okolní státy. Československo tak potřebovalo silnou armádu a s tím související silné letectvo.

Vláda a velení armády nejprve zabavily letadla na území nového státu, později nakupovala přebytky od různých mocností bojujících v 1. světové války. Ty měly po skončení bojů obrovské množství letadel, která nepotřebovaly. Tento systém byl ale dlouhodobě neudržitelný a bylo potřeba začít vyrábět vlastní letadla a výzbroj unifikovat.

Ještě v roce 1918 (podle jiných zdrojů na začátku roku 1919) založilo ministerstvo obrany firmu Letov, která kromě oprav letadel měla také vyvíjet vlastní letouny. 11. ledna 1919 byla podepsána předběžná dohoda o zřízení nové společnosti s ručením omezeným, která byla 25. února 1919 zapsána do obchodního rejstříku a dostala jméno Aero.

19. června 1919 pak založili Pavel Beneš a Miroslav Hajn třetího z největších výrobců letadel za 1. republiky v Československu se jménem Avia.

Aero

Společnost Aero, která sídlila v pražských Vysočanech, také začala opravou letadel dovezených do nového státu, ale ještě během roku 1919 postavila první vlastní vojenský letoun s označením Aero A-1. Krátce na to si ministerstvo obrany objednalo několik těchto strojů určených pro výcvik nových pilotů.

OBRAZEM: gripeny, bitevníky L-159 i dopravní CASA. Armáda se pochlubila leteckou technikou

Číst článek

Po typu A-1 přišlo Aero s průzkumnými, bombardovacími a cvičnými dvouplošníky A-11 a A-12 a prvním civilním dopravním letounem A-10. Firmě se dařilo a postupně se stala hlavním dodavatelem jak pro armádu, tak pro ministerstvo veřejných prací, které řídilo civilní letectví. Aero také získalo zahraniční zákazníky – například Finsko.

Společnost vyráběla v době první republiky nejen vlastní letadla, ale také automobily (a to až do roku 1951) a v licenci letadla od jiných výrobců – například britský dopravní De Havilland DH-50, celokovový francouzský bombardér MB-200 nebo sovětský lehký bombardér Tupolev SB-2.

Za druhé světové války vyráběla podle webu Aero Vodochody poloskořepinové konstrukce pro nacistické průzkumné a výcvikové letouny Focke-Wulf Fw 189 a Siebel Si 204.

MiGy i Delfíny

Po konci války továrna produkovala modifikovaná německá letadla pro československou armádu a přišla také s vlastní typem Aero 45. Šlo o dvoumotorový celokovový civilní čtyřmístný letoun.

Za šest let 3,5 miliardy. Obrana podepsala smlouvu na výcvik pilotů, pozemního personálu i velitelů

Číst článek

Po převzetí moci v Československu komunisty bylo Aero znárodněno a v roce 1953 se přestěhovalo z Prahy do Vodochod. Nová továrně již byla uzpůsobena pro výrobu proudových letadel. V licenci se zde vyráběly sovětské stroje MiG-15, později pak MiG-19 a MiG-21.

V roce 1959 přišlo Aero s legendárním cvičným proudovým letadlem L-29 Delfín. V roce 1968 pak následoval typ L-39 Albatros. Oba stroje si získaly velké mezinárodní uznání a objevily se výzbroji celé řady států (hlavně východního bloku a jeho spojenců a spřátelených států).

Po roce 1989 pak Aero začalo začleňovat do výroby „západní“ avioniku a standardy. V roce 1997 došlo k zalétání lehkého bitevního letounu L-159 ALCA, které si objednalo letectvo Armády ČR. To má ve výzbroji 72 těchto letadel.

V roce 2007 byla firma Aero Vodochody privatizována a majitelem se stala skupina investiční skupina Penta Marka Dospivy. V roce 2018 pak společnost představila nástupce legendárního Albatrosu, která dostala označení L-39NG.

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme