Archeologové prozkoumali vrak lodi z Franklinovy polární výpravy. Zmizela před více než 170 lety

Podvodní archeologové poprvé důkladně prozkoumali proslulý vrak trojstěžníku HMS Terror, který před více než 170 lety beze stopy zmizel v Arktidě. Ta spolu s lodí Erebus hledala severozápadní cestu a celé výpravě velel proslulý objevitel John Franklin. Nevrátila se však ani jedna z lodí a nepřežil nikdo z posádky. Podle potápěčů je vrak dokonale zachován a může tak podle agentury AFP poodhalit jednu z největších záhad historie polárních expedic.

Video Ottawa Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lodě Terror a Erebus měly tu nejmodernější výbavu. Terror byla původně britská vojenská bombardovací loď, která se zúčastnila britsko-americké války v letech 1812-1815. Poté ji objevitelé předělali na polární výzkumnou loď.

Potápěči se po 15 letech vrátili k vraku Titanicu. Je možné, že se do roku 2030 rozpadne na prach, říkají

Číst článek

Z Velké Británie vyplula v roce 1845. V roce 1847 pravděpodobně zemřel objevitel Franklin. Někdy v té době také uvázly obě lodě v arktickém ledu.

Po dlouhou dobu jde o jednu z velkých záhad polárních expedic. Až v roce 2014 našli odborníci Erebus. O dva roky později narazili vědci na Terror. Obě plavidla zamrzla v ledu severně od Ostrova krále Viléma. Ten se nachází za severním polárním kruhem v oblasti kanadské provincie Nunavut. Vraky obou lodí ale leží jižně od ostrova. Jak se tam dostaly, zůstává záhadou.

Zachovalé materiály

Potápěči-archeologové strávili během léta prozkoumáváním vraku Terroru, který je asi 24 metrů pod hladinou, sedm dní a podle jejich slov je překvapilo, jak je zachovalá, napsala agentura AFP.

„Sedimentace poskytuje ty nejlepší podmínky díky prostředí s méně kyslíkem, díky čemuž dochází k zachování organických materiálů jako papíru,“ uvedli vědci v tiskovém prohlášení.

Podle potápěčů je možné, že různé záznamy i mapy mohou být čitelné. „Psané materiály by mohly poodhalit chronologii událostí, kdy se oddělila od expedice, jak se dostali tam, kde byla nalezena,“ poznamenal ředitel výzkumného projektu Ryan Harris.

Neudržovaná a v nevyhovujícím stavu: za zkázu argentinské ponorky může podle komise vláda a armáda

Číst článek

„Vypadá to, že část posádky mohla ještě lodí dále plout. Vrak lodi Terror je totiž výborně zachovalý. Má nepoškozené plátování trupu, a v oknech je dokonce stále sklo,“ popsal Radiožurnálu vrak už dříve vedoucí Centra pro polární ekologii Josef Elster.

Na videu jsou vidět zachované talíře na poličkách, skleněné lahve, sklenice, trojnožka, teploměry a jiné předměty.

Polární záhada

Loď Terror, která byla stejně jako Erebus velmi dobře vybavena včetně parních motorů, totiž odborníci nemohli dlouhou dobu najít, protože se nacházela o téměř sto kilometrů jižněji, než historici předpokládali.

„Zdá se, že byla v provozuschopných podmínkách. Spolu s dalšími stopami to vypadá, že se loď potopila nečekaně a byla opuštěna velmi, velmi rychle,“ dodal Harris s tím, že námořníci nespustili kotvy a nezavřeli okenice.

Co se tedy přesně stalo, je stále záhadou. Po osudu Franklinovy výpravy sice pátrala v minulosti řada expedic, našlo se ale jen pár poznámek a osobních věcí. Z nalezených rukopisů vyplývá, že v roce 1848 zbylo z původních 134 mužů už jen sto pět.

HMS Terror v roce 1840 zamrzla v ledu severně od Ostrova krále Viléma. Ten se nachází za severním polárním kruhem v oblasti kanadské provincie Nunavut | Zdroj: Wikimedia | CC0 1.0,©

Odborníci spekulují, že část posádky se vydala na jih pěšky a druhá polovina se pokusila s lodí odplout. Bohužel, ani jedna skupina nenašla záchranu a kromě pár jedinců všichni zmizeli.

Podle kanadských odborníků, kteří našli pozůstatky některých členů posádky v 80. letech 20. století, zemřeli mrazem, hladem a na otravu olovem z jídla, které bylo v plechovkách.

Severozápadní námořní cesta byla po dlouhou dobu svatým grálem mořeplavců a objevitelů. Průjezd severně od pobřeží dnešní Kanady a Spojených států mohl nabídnout alternativu k mnohem delší cestě okolo Jižní Ameriky, kde musely obchodní lodě proplout nebezpečným Drakeovým průlivem.

och Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme