Karcer? Písař jest zbaven útrap, ovšem chlapec má uši na zádech

Jak vysvětlit dítěti, které nebaví škola, že učení je v jeho vlastním zájmu? To je úkol starý jako škola sama. Už staří Egypťané spoléhali na rákosku. Učitelé v českých zemích si oblíbili karcer.

Rčení pod rentgenem Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rčení pod rentgenem Milana Slezáka: Karcer.

Rčení pod rentgenem Milana Slezáka: Karcer. | Foto: Osaro Konečná / iROZHLAS | Zdroj: Český rozhlas

Lze apelovat na rozum dítěte, což je metoda odzkoušená už ve faraonském Egyptě. Na jednom z egyptských papyrů se píše:„Buď písařem! Jest osvobozen od povinné práce a jest zhoštěn i každé jiné práce. Jest zbaven nošení motyky a ošatky; nebudeš tedy nositi koš. Písař jest zbaven útrap, nejsa podřízen mnoha pánům a mnoha podřízeným.“

CARCER

Slavná starořímská šatlava. Zavírali do ní nepřátelské vojevůdce a domácí podvratné živly. Na smrt tu prý čekal i apoštol Pavel. Později, jako karcer, výchova žáků jejich zadržováním ve škole.

Nicméně už staří Egypťané věděli, že někteří žáci se musejí přemlouvat jinak. A tak se v jiném egyptském textu praví: „Chlapec má uši na zádech. Poslouchá, jen když je bit.“

Na rákosku se spoléhali i sumerští učitelé. Kdo přišel pozdě, vyrušoval při výuce, vybíhal ze dveří a jehož úloha „nebyla uspokojující“, tomu se tělesný trest nevyhnul. Mimochodem, sumerský znak pro tělesný trest se skládá ze znaků „hůlka“ a „maso“.

Tělesné tresty používala škola antická i středověká. V některých zemích patřily k běžným výchovným metodám ještě v minulém století. Včetně tak osvíceného státu, jakým je Spojené království Velké Británie a Severního Irska.

Pedagogové v českých zemích si oblíbili karcer - nechání žáka po škole. Karcer užívaný na československých středních školách sice zanikl v roce 1936, kdy byl reformován školský řád, ale neoficiálně se používal i nadále. Kdo z nás nezůstal alespoň jednou po škole? Slovo přešlo do češtiny z němčiny, je však latinského původu.

Carcer bylo státní vězení vedle Fora, hlavního římského náměstí, a pod římským pahorkem Capitolium (Kapitol). Nedobrovolnými hosty Carceru bývali nepřátelští vojevůdci, jako Vercingetorix, galský rival Gaia Julia Caesara, a velezrádci a podvratné živly, kupříkladu účastníci Catilinova spiknutí.

RČENÍ POD RENTGENEM

Achillova pata, medvědí služba, Potěmkinovy vesnice... Známá rčení, jimž každý rozumí. Ale víme, co se za nimi skrývá? A znamenají vůbec to, co dřív? Po jejich stopách se v rubrice RČENÍ POD RENTGENEM vydává Milan Slezák, zahraničněpolitický analytik Českého rozhlasu se zálibou v historii a filosofii.

Ti, kterých se stát obával nejvíce, byli vězněni v podzemních kobkách Carceru zvaných Tullianum.

Nebylo to vězení v pravém slova smyslu, spíš jakási zajišťovací a vyšetřovací vazba. Většina z těch, kteří se tu octli, šla záhy na smrt. Ale Vercingetorix na ni v Tullianu musel čekat šest let - do doby, než se do Říma vrátil Caesar, jeho přemožitel. Caesar dopřál Římu i sobě triumf, v němž se představil jako vítěz nad Galy, a teprve pak dal Vercingetorixe stít. 

Řím byl tehdy ještě republikánský, alespoň formálně. Po stu letech byl v již císařském Římě sťat jiný prominentní vězeň Carceru, apoštol Pavel. Podle legendy se tak stalo roku 67 po Kristu, po dvouleté Pavlově vazbě v Carceru. Proto je dnes na místě bývalého vězení kaple.

Forum Romanum. | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Milan Slezák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme