S doručením balíku nastal problém? To může být SMS od podvodníka, varuje Antivirus
Vánoce se blíží, plno lidí nakupuje dárky a kdekdo čeká na nějaký balíček. Zásilky se zpožďují, termíny doručení mění, a na to čekají podvodníci. Využívají zmatku a nervozity k okrádání lidí. Podvodníci se často snaží získat informace o platební kartě nebo přístup do internetového bankovnictví, aby mohli lidi okrást o peníze, říkají pro Radiožurnál redaktoři pořadu Antivirus Jana Magdoňová a Jan Cibulka.
„Vánoce bohužel nejsou hlavní sezona jen pro obchodníky, těší se na ně i podvodníci,“ varuje Jan Cibulka, podle kterého lidé hodně nakupují, do toho jsou slevové akce jako Black Friday nebo Cyber Monday. A všichni před Vánocemi spěchají, aby stihli nakoupit dárky včas.
Zásilkové společnosti obvykle kromě SMS zprávy posílají i e-mail, upozorňuji redaktoři pořadu Antivirus. Varují před podvody při posílání balíků
A v tom všem shonu a nervozitě je těžké dávat pozor, navíc lidé jsou ochotnější nakupovat, i když se jim třeba něco v komunikaci s e-shopem nebo zásilkovou službou nezdá: zkrátka nechtějí riskovat, že dárek přijde o pár dní později a pod stromkem tak nebude.
Anonymní SMS
Nakoupil jsem online a čekám, až zboží přijde. Už jsem zaplatil, to ještě ale neznamená, že podvodník ze mě žádné peníze nevytáhne. „Někteří to určitě zkusí. Protože člověk, který čeká na zásilkovou službu, je jak na trní. Má strach, aby kurýra neprošvihl, protože bůhví, kdy dostane na doručení druhou šanci. Někdo kvůli zásilce i například zůstane doma.“
A přesně v tuhle chvíli dorazí SMS: s doručením balíku nastal problém, je potřeba opravit adresu, anebo třeba doplatit pár desetikorun za opětovný pokus o doručení. Stačí kliknout na odkaz ve zprávě.
Vydávají se za firmu a své oběti okrádají opakovaně. Jak nenaletět internetovým podvodníkům?
Číst článek
Tahle zpráva není od zásilkové společnosti nebo obchodu, ale od podvodníka. Anonymně poslat esemesku je snadné a levné, proto jich pachatelé pošlou opravdu hodně, protože pár podvedených jim vynahradí práci s oslovováním lidí, kteří podvod prokoukli.
„Mně konkrétně přišla před pár dny esemeska, že z důvodu nesprávné adresy nemůže být balíček doručen k vašim dveřím. Aktualizujte platnou adresu a odkaz na web. Ten dnes už nefunguje. To se děje často, že podvodné stránky rychle mizí, ale taky vzniká spousta nových. SMS byla napsaná bez diakritiky, ale gramatické chyby už v ní nebyly. I podvodníci už se zlepšují,“ popisuje Jana Magdoňová.
Informace o kartě
Samotné prokliknutí nejspíš nic nezpůsobí, ale dostanete se na stránky, které vytvořil podvodník. Často velmi přesvědčivě kopírují stránky pošty nebo doručovací společnosti, jsou tam všechny správné barvy a loga.
„Po prokliknutí se dostanete na stránky podvodníka“
„Následně se budou snažit získat informace o platební kartě nebo třeba přístup do internetového bankovnictví. Oblíbená je výmluva, že je třeba doplatit nějaký poplatek, většinou jde o pár korun. Lidé teď před Vánoci spíš kývnou, nechtějí riskovat, že dárek nedorazí včas.“
Jenže po zadání karty nebo vyplnění informací o internetovém bankovnictví k platbě nedoje, tyhle informace se pošlou přímo pachateli. Ten se pak pomocí nich pokusí z účtu vysát co nejvíc peněz.
Zásilkovny posílají i e-mail
Ale jak poznám, že je zpráva pravá? Co když budu přehnaně opatrný a balík, na který čekám, kvůli tomu nedorazí včas?
Špičkové deepfake obrázky nepůjde časem rozpoznat. Nebudeme moct spoléhat na vlastní oči, říká vědec
Číst článek
„Začal bych tím, že zásilkové společnosti obvykle kromě SMS posílají i e-mail. Pokud dorazí esemeska, zkontroluji to v e-mailu. Taky si zkontroluji, že sedí číslo objednávky, jméno obchodu a třeba i jméno zásilkové firmy, která mi měla balík doručovat. Tohle pak drtivou většinu podvodů odfiltruje,“ říká Jan Cibulka s tím, že pachatelé nejsou extra pečliví, spíš osloví co nejvíc lidí a koukají, kdo se chytne, nebo číslo zásilky a jméno dopravní společnosti ve zprávě raději nezmiňují vůbec.
Hodně podezřelé to začne být ve chvíli, kdy je člověk tlačený do nějaké platby: buďto platil už při nákupu v e-shopu, nebo zaplatí až dobírku při převzetí zboží, mezi tím není pro výzvy k platbě esemeskou žádný důvod.
„A v neposlední řadě je u většiny obchodů možné využít doručení třeba do blízké trafiky nebo do samoobslužné plechové schránky,“ uzavírá Jana Magdoňová s tím, že tam také odpadne stres spojený s čekáním na kurýra a člověk má věci víc pod kontrolou.