Výměna zvířat mezi zoologickými zahradami kopíruje přírodní zákony
Přeprava koní Převalského z pražské ZOO do mongolské stepi je sice nejznámějším transportem zvířat poslední doby, nikoli ale jediným. Týdně může ZOO Praha odbavit nebo přijmout i čtyři transporty o nejrůznějším počtu zvířat. Transporty především nahrazují funkci přírody.
„Příroda se stará sama, aby se udržoval genofond populace tím, že zvířata migrují mezi jednotlivými skupinami. Přesouvají se tak, aby pokud možno nedocházelo k páření příbuzných jedinců. Tady samozřejmě žádnou možnost migrace nemají, takže se musíme snažit přírodu nějakým způsobem nahradit,“ vysvětluje Tomáš Kapic, který má v pražské ZOO migrace na starosti.
Ještě do konce léta se tak z pražské zoologické zahrady přestěhuje do Krakowa antilopa bongo, z Varšavy přijede klisna koně Převalského a z chorvatského Záhřebu dorazí dvě ohrožené antilopy adax.
„Čím chytřejší zvíře, tím je to horší, protože si takzvaně víc uvědomuje, co se s ním děje. To je také hlavní důvod, proč s sebou třeba lidoopi mají vždycky doprovod, který jim svou přítomností alespoň trošku dodává klidu,“ říká Tomáš Kapic s tím, že nejsnáze se naopak přepravují plazi, kteří uskladnění v plátěném pytlíku vydrží až tři dny.
Přepravu zvířat je podle něj potřeba načasovat do nejmenších detailů. Důležitými faktory jsou velikost a odolnost zvířete a třeba také délka cesty. Transporty mohou stát od několika tisíc až po milion korun.
Velbloudi museli pěšky
Největší transporty zažila ZOO Praha v 50. letech, kdy se přes tehdy československou metropoli přepravovala zvířata z celého světa.
Některá z nich ale v Praze rovnou zůstala. Podle Romany Anděrové se jednalo například o kočkovité šelmy, papoušky nebo makaky z Číny.
Pražany dokonce v 70. letech překvapila karavana velbloudů. Když se totiž zvířata dostala do Prahy, pracovníci zoologické zahrady museli ještě vyřešit jejich přepravu přes město.
„V 70. letech přišel v zimě obrovský transport dvouhrbých velbloudů, tam bylo skoro 30 zvířat. A to znamenalo ta zvířata vyložit a buď částečně naložit na náklaďáky, anebo je prostě odvést pěšky,“ dodává Romana Anděrová.