ČVUT se podílí na vývoji ‚inteligentních‘ automobilů
Nehodám na silnicích by v blízké budoucnosti mohla zabránit sama vozidla, bez účasti řidiče. Do evropského výzkumu, na jehož konci by právě takové auto mělo být, se zapojili i vědci z Českého vysokého učení technického.
„Zabýváme se počítačovým viděním. Takové auto musí vědět, kde je na silnici, kdo je kolem, jak je daleko a kam jede. Nakonec, ale to už není vidění, ale umělá inteligence, potřebuje rozumět situaci a vyhodnotit ji,“ popsal Radim Šára z Katedry kybernetiky ČVUT.
O vývoji nového systému pro automobily mluvil na Rádiu Česko Radim Šára z Katedry kybernetiky ČVUT
Sice už existují auta, která jezdí úplně sama, tady ale půjde o to, že systém rozpozná nebezpečné situace a buď upozorní řidiče nebo v kritické situaci zasáhne sám.
„Systém vidí, co vy ne a je schopen vám dát zpětnou vazbu. On nepřevezme řízení, ale řekne vám pozor, tady něco je a vy se musíte podívat a udělat zásah. Podle konvence z roku 1968 vozidlo nesmí přebírat řízení. Stroj není zodpovědný za jízdu, za tu je zodpovědný řidič,“ upozornil Šára.
Stroj ale podle něj zasáhne ve chvíli, kdy pozná, že zbývá třeba jen vteřina do havárie. „Může brzdit účinněji než člověk nebo může alespoň optimalizovat náraz. Auto pak může narazit do os, kde je strukturálně hodně pevné a pak většinou nedojde ke ztrátám na životě.“
Do projektu jsou zapojeny i velké světové automobilky. Koordinátorem je Ford, který má výzkumné středisko v německých Cáchách. Projektu se účastní například i BMW, VW nebo Volvo a kromě toho dalších 29 partnerů.
„Projekt má ukázat, co všechno lze. My chceme udělat několik demonstračních vozidel a budeme simulovat kolizní situace. Vyhodnotíme, jak systémy reagují a výrobci pak rozhodnou, jak dál.“ Případné uvedení systému do praxe bude podle Šáry trvat nejméně několik let.