Zvenku připomíná torpédo, zevnitř ponorku. Wikov 35 je zapomenutým vozem automobilové historie
Automobilovému světu se ukázal na pražském autosalonu v roce 1931. Říká se, že ho obdivovali i velcí konstruktéři Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche. Wikov 35 zvaný Kapka je dnes téměř zapomenutým milníkem československé automobilové historie.
V Prostějově ho vyrobili jen pár kusů. Jeden z nich občas řídí Jiří Kohlíček z Olomouce a v sobotu ho dovezl do Prahy na výstavu historických aut Grand Veteran. „Tyto automobily samozřejmě neměly žádný posilovač řízení, takže proto je volant poměrně velký, aby s tím člověk mohl zatáčet,“ vysvětluje Radiožurnálu Jiří Kohlíček.
Plynový pedál je uprostřed, brzda napravo. Atypické není jen uspořádání pedálů, ale i celý vzhled automobilu. Když se na auto podíváme, předek připomíná jadernou hlavici spojenou s odtokem ve dřezu.
A pan Jiří potvrzuje, že celý návrh vycházel z padající kapky, která má nejmenší odpor vzduchu. Kapota motoru se pak otevírá do stran na dvě části, jak to bylo u starých prvorepublikových automobilů běžné.
Wikov v roce 1931 předstihl éru aerodynamických tatrovek, pětatřicítka se ale moc neujala – v Prostějově jich vyrobili jen pár kusů a na automobilku se po letech zapomnělo. Letos by oslavila 100. výročí.
Více ze seriálu Auta s příběhem
AUTA S PŘÍBĚHEM
V sobotu 28. dubna 2018 proběhla v areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice v Praze akce Grand Veteran. Na jejím pořádání se podílel i Český rozhlas Radiožurnál. Na akci návštěvníci viděli nejen auta českých a československých prezidentů, ale mohli si prohlédnout také R-stream Českého rozhlasu, ze kterého moderátoři celý den vysílali.