Kvalita paliva v Česku se od loňského roku téměř nezměnila. Nevyhovělo necelých 0,7 procenta vzorků
Kvalita benzinu a nafty v Česku se meziročně výrazně nezměnila. Ukazují to výsledky kontrol České obchodní inspekce. Z 2500 tisíc odebraných vzorků bylo závadných 17, to je v porovnání s rokem 2023 o 11 víc. Podle Unie nezávislých petrolejářů je závadnost pohonných hmot mírně přes půl procenta a jsou tak jedny z nejkvalitnějších v Evropské unii.
U benzinu kontroloři našli 13 vadných vzorků - to je o 8 víc než o rok dřív. Ve většině případů šlo o podíl etanolu v benzinu. „Nevyhověl celkem ve 12 případech. Dalším nevyhovujícím ukazatelem byl v devíti případech celkový obsah kyslíku,“ říká mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.
Pohonné hmoty v Česku minulý týden zlevnily jen v řádech haléřů. Další vývoj cen paliv je nejasný
Číst článek
„U nevyhovujících vzorků motorové nafty jsme ve všech čtyřech případech zjistili porušení, u jakostního ukazatele bod vzplanutí,“ dodává Kotrba.
Podle Unie nezávislých petrolejářů to byly problémy hlavně s tím, že provozovatelé čerpacích stanic měli paliva špatně označená na stojanech. „Šlo o to, že na začátku roku se celoplošně začal prodávat benzin E10 a některé čerpací stanice nepřelepily značení na stojanu a na hadici ze symbolu E5 na symbol E10,“ vysvětlil předseda představenstva Unie Ivan Indráček.
„Pro obchodní inspekci to znamená klamání spotřebitele,“ uvedl Indráček.
Pokuty obchodní inspekce
Česká obchodní inspekce za vady v pohonných hmotách uděluje pokuty. Společnosti Robin Oil a PASOIL musely loni zaplatit pokutu 150 tisíc korun.
Pohonné hmoty zlevňují. Benzin i nafta stojí o 26 haléřů méně než před týdnem
Číst článek
Podle dat České obchodní inspekce neprošly vzorky paliva i u společnost Union Road, dostala 170tisícovou pokutu.
Společnosti si hlídají kvalitu paliv na čerpacích stanicích různými způsoby, například u čerpacích stanic Orlen provádí pravidelné kontroly akreditovaná laboratoř. Pokud by se zjistilo, že palivo nevyhovuje normám, okamžitě se odčerpá.
„Okamžitě dochází k zastavení prodeje pohonných hmot na čerpací stanici, provede se odčerpání, komplexní servis a čištění technologie a nádrží. Odčerpané palivo se odváží k opětovnému zpracování v rafinerii,“ popisuje mluvčí společnosti Tomáš Rada.
Na čerpací stanici se pak v co nejkratší době doveze nové nezávadné palivo. Podobně postupují i jiné společnosti, třeba Medos, která provozuje v Česku tři čerpací stanice.
Kvalita paliva v Česku
Růst cen paliv v Česku se oproti minulému týdnu zastavil. Nafta klesla o tři haléře, benzin stagnuje
Číst článek
Evropská unie porovnává výsledky testů kvality pohonných hmot ze všech členských zemí. Parametry ale nejsou zcela stejné jako u České obchodní inspekce, třeba u bodu vzplanutí nafty. Podle Unie nezávislých petrolejářů ale patří pohonné hmoty v Česku stále mezi nejlepší.
„V posledních letech jsme na tom nadprůměrně dobře. Evropská závadovost se pohybuje mezi jedním a dvěma procenty a v České republice jsme už od roku 2015 pod jedním procentem. V posledních letech to bylo dokonce na úrovni půl procenta nebo méně,“ řekl Ivan Indráček.
Podle něj je víc vad v Česku kvůli nedbalosti, kdy se do nafty dostane benzin. A to podle něj souvisí se zmiňovaným bodem vzplanutí, který podle kontroly České obchodní inspekce nebyl v některých případech v pořádku.