Na 2300 krádeží aut loni evidovala policie. Na svědomí je měli většinou cizinci, vybírali si toyoty a lexusy
Policie v loňském roce evidovala 2300 krádeží aut. Zloději jsou podle kriminalistů většinou cizinci. Dva údajné členy mezinárodního gangu zadržely loni hlídky například v Praze. Policie je podezřívá, že si vybírali auta značky Toyota nebo Lexus, a odváželi je do zahraničí. Počet krádeží aut na rozdíl od jiných typů majetkové kriminality neklesá, je stabilní a výrazně nižší než před deseti lety.
Nejvíc případů krádeží aut loni policisté evidovali v příhraničí, jak řekl minulý týden náměstek policejního prezidenta Tomáš Kubík.
„Myslíme si, že je to spojené s mezinárodní situací, že se nám vrací nějaká trestná činnost, na kterou jsme byli zvyklí v 90. letech a mají to na svědomí příslušníci z jiných států než je ČR,“ popsal náměstek.
‚Je jich jako hub po dešti a mají výborný byznys.‘ Úřady brojí proti překupníkům dálničních známek
Číst článek
Podobné případy řešili loni i kriminalisté v Praze. V hlavním městě řádil podle policie loni gang, který si vytipovával hlavně značky aut Toyota a Lexus. „Zaměřovali se na konkrétní výbavy, na konkrétní rok výroby. Detektivové přišli na skupinu pachatelů, kteří sem přišli z ciziny,“ popsal vedoucí 2. oddělení odboru obecné kriminality Krajského ředitelství policie v Praze Miloslav Javůrek.
Auta si v Praze podle kriminalistů nejdřív vytipovali, pak je otevřeli a odvezli do některé z blízkých ulic. Tam ještě demontovali elektroniku, která sloužila k lokalizaci auta. Druhý den pak podle Javůrka zmizeli i s auty v zahraničí. Takto podle kriminalistů ukradli 17 aut celkem za 15 milionů korun.
Loni policisté objasnili necelou polovinu případů, kdy auta zmizela. Horší to bylo u vozidel, do kterých se někdo vloupal a pak je ukradl. Tam policisté objasnili asi čtvrtinu případů.
Pravděpodobnost krádeže mohou řidiči ovlivnit například tím, kde parkují. Těm, kteří dojíždí do Prahy, šéf detektivů Javůrek radí parkovat na hlídaných parkovištích. Možností také je pořídit si zabezpečení do aut, takových je víc variant.
„Z mechanických variant máme třeba zámky volantu a řazení – to jsou takové levnější varianty zabezpečení. Následně je možné vozidlo zabezpečit také elektronicky. To mohou být imobilizéry, autoalarmy nebo třeba nějaké GSM GPS systémy,“ popisuje Jakub Antoš, jednatel firmy CarSecurity, která taková zabezpečení prodává.